Vad ska jag göra när en person vägrar flytta ut samt avregistrera sig från min adress?

Jag flyttade in i min hyresrätt 2009. Jag står ensam på kontraktet. För ca 1 månad sedan flyttade min sons pappa in och folkbokförd sig hos mig. Nu är det slut och han VÄGRAR att både flytta samt avregistrera sig från adressen. Hur går jag tillväga för att han inte längre ska vara skriven här? Kan tillägga att han ej står på kontraktet eller betalar hyra/hushåll då han är arbetslös.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har ett samboförhållande förelegat och vem har rätt till bostaden?

Enligt 1 § sambolagen så är man sambos om två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande samt har ett gemensamt hushåll. Stadigvarande boende brukar räknas som att man bott med varandra i 6 månader. Om ni endast bott ihop under 1 månads tid så är jag tveksam till om det ens setts som ett samboförhållande. Eftersom ert tidigare förhållande inte bör setts som ett samboförhållande så behöver ni inte heller göra en bodelning, jämför 8 § samboL. Eftersom du under all tid innehaft hyresrätten samt stått på kontraktet så är det du som har rätt till bostaden.

Hur du ska gå tillväga för att få honom att flytta ut samt ändra sin folkbokföringsadress.

Om han vägrar flytta ut utan egen vilja så kan du kontakta Kronofogden för att begära en avhysning. Läs mer om avhysningsprocessen på Kronofogdens hemsida HÄR.

Avseende att ändra folkbokföringsadressen så kan du kontakta Skatteverket för att anmäla att han bor där felaktigt, se 34 § folkbokföringslagen. Det är en process som tyvärr kan ta månader. Om de kommer fram till att han står folkbokförd på fel adress så kan de ålägga personen att ändra folkbokföringsadress, 31 § folkbokföringslagen. Om han inte ändrar adress trots detta så kan han tvingas att betala vite, 37 § folkbokföringslagen.

Sammantaget… eftersom du stått som ägare till hyreskontraktet innan han flyttade in samt att ni inte bör ses som sambos så har du rätt till lägenheten. Du kan få hjälp av Kronofogden att avhysa honom från lägenheten och skatteverket att få honom att ändra sin folkbokföringsadress.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare