Vad ska jag betala för den offentlige försvararen?

Hej. Jag har blivit tillförordnad en offentlig försvarare i ett mål där jag ska infinna mig i domstol för narkotikabrott. Det står att det kommer att ta uppskattningsvis 1,5 timme.

Jag har erkänt brott och kommer med största sannolikhet att dömas. Min fråga är hur stor kostnad jag kan förväntas betala tillbaka i advokatsarvode och andra rättegångskostnader?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

On offentlig försvarare utses av domstolen till den som är misstänkt för ett allvarligt brott. Staten är den som betalar kostnaden för den offentlige försvararen. Om du frikänns från brottet behöver du inte betala tillbaka till staten. Om du däremot döms för brottet blir du, beroende på din inkomst, vanligen skyldig att betala hela eller delar av statens kostnader - dvs för den offentlige försvararen. I regel är den tilltalade inte skyldig att betala mer än vad han eller hon skulle ha fått betala i rättshjälpsavgift vid rättshjälp enligt rättshjälpslagen (se 31 kap. 1 § rättegångsbalken, samt 23-25 § rättshjälpslagen).

Övriga rättegångskostnader som kan uppstå är att den tilltalade kan behöva ersätta kostnader för blodprov/blodundersökning/urinprov/urinundersökning om en sådan har gjorts och varit nödvändig för att utreda brottet (se 31 kap 1 § rättegångsbalken)

Det är i samband med domen som domstolen beslutat hur mycket den dömde ska betala tillbaka. Rättshjälpsmyndigheten skickar sedan en faktura på beloppet.

Det är svårt att svara på hur mycket du kan förvänta dig att eventuellt betala tillbaka, det beror helt på ditt fall och din ekonomiska situation.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08- 533 300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare