FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/09/2019

Vad ska ingå vid en bodelning mellan makar?

Hej!

Jag har några frågor angående vad jag har rätt till vid skilsmässa. Vi har precis funderat på bodelning min make och jag. Han och hans syskon har ärvt en sommarstuga och bilen jag kör har han betalat och den står på hans namn. Varken sommarstugan eller bilen har jag skrivit under med mitt namn, men när vi köpte vårt hus då skrev jag under.

Då är frågan, vid bodelning vid skilsmässa är det så att jag inte har rätt till en del av sommarstugan eller bilen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så är du och din make har varit gifta och ska nu göra en bodelning. Eftersom inget annat nämns kommer jag utgå ifrån att ni inte har någon enskild egendom. Den lag som vi får gå in och titta på är Äktenskapsbalken (ÄktB), eftersom denna berör bodelning i äktenskap.

Jag förstår att det är svårt och krångligt att veta vad man får och inte får dela på vid en bodelning. Därför ska jag göra mitt bästa för att försöka ge dig ett så tydligt svar som möjligt på din fråga. I svaret kommer jag börja med att säga vad som ingår vid en bodelning i äktenskap. Jag kommer vidare redogöra för vad som ska ingå vid er bodelning. Sist i svaret kommer mina råd.

Vad ingår vid en bodelning i äktenskap?

Reglerna vid bodelning i ett äktenskap skiljer sig mycket från vad exempelvis sambos ska dela upp vid en bodelning. Utgångspunkten för bodelning i äktenskap är att makarna ska dela lika på allt giftorättsgods (10 kap 1§ ÄktB).

Vad är giftorättsgods?

Det som är giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap 1§ ÄktB).

För att på ett lätt sätt förklara detta kommer jag nedan lista vad som bland annat gör egendomen till enskild:

1. Att det finns ett äktenskapsförord som säger att egendomen är enskild (7 kap 2§ punkt 1 ÄktB).

2. Att en make/maka har fått egendomen i gåva från någon annan än den andra maken/makan med villkoret att detta ska vara enskild egendom (7 kap 2§ punkt 2 ÄktB).

3. Sådant som har testamenterats bort med villkor att egendomen ska vara enskild (7 kap 2§ punkt 3 ÄktB).

4. Vad som har trätt istället för den enskilda egendomen. (Ex. Om du köper något för pengarna som är enskild egendom, blir det du köpt istället enskild egendom) (7 kap 2§ punkt 6 ÄktB).

All egendom som inte är benämnd som enskild egendom är på så vis giftorättsgods och ska ingå vid en bodelning.

Vad ska ingå vid din bodelning?

Det som ska ingå vid bodelningen mellan dig och din make är både din makes arv på halva sommarstugan och bilen. Förklaringen till detta är att det inte finns någonting som säger att egendomen skulle vara enskild egendom. Sommarstugan och bilen ska därmed ingå tillsammans med resterande av ert giftorättsgods vid er bodelning.

Mina råd till dig:

Du kan alltid ha som utgångspunkt att allt ska ingå vid en bodelning om du är gift. Det är endast undantagsvis som egendom inte ska vara med vid en bodelning, som när egendomen är enskild.

Behöver du mer hjälp rekommenderar jag starkt att du bokar en tid med en av våra duktiga jurister.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och att allt löser sig till det bästa! Om du har fler frågor är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Varma hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare