FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/08/2013

Vad ska ingå i och vad kan undantas från en bodelning i anledning av äktenskapsskillnad

Min man har sökt äktenskapskilnad. Äktenskapsförord finns vilket inte berör min 3 funderingar. -Två månader före hans ansökan tömde han vårt gemensamma kassaskåp på ett betydande värde och hävdar att det är hans enskilda egendom. Har han rätt att gömma tillgångar? - Han står även som ensam ägare till ett AB och hävdar att AB inte omfattas av giftorätt. Pensionsavsättning i eget företag. Ingår eller ej? -Kan jag få bodelningsförättning genom tingrätten under pågående betänketid? Vi har 2 minderåriga barn som båda kommer att bo med mig.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kassaskåpet:
Enskild egendom är det som makarna avtalat om i äktenskapsförord, vilket är en handling som skrivs under av bägge makar och registreras hos skatteverket. Utöver en ömsesidig överenskommelse som denna kan egendom också göras till makens enskilda av en utomstående part, ifall denne t.ex. skänker eller testamenterar egendom till ena maken med förbehållet att egendomen ska vara dennes enskilda.

Man får förvisso undanta från en bodelning personliga tillgångar så som kläder och andra föremål för uteslutande personligt bruk. I detta ingår personliga presenter. Den här undantagsbestämmelsen (ÄktB 10:2) gäller dock enbart i den mån det är skäligt att undanta egendomen, vilket då inte inbegriper att man tömmer ett kassaskåp på "betydande värde".

Enligt ÄktB 9:3 är varje make skyldig att redovisa för sin egendom och egendom som tillhör den andre maken men som den förste har haft hand om. Vid bodelningen är makarna skyldiga att lämna de uppgifter som kan vara av betydelse för bodelningen.Det är till din make att bevisa att egendomen som han har undandragit är hans enskilda. Om det behövs för att skydda ena makens rätt vid en bodelning så får maken begära hos tingsrätten att den andra makens egendom ska sättas under särskild förvaltning tills det att bodelning förrättas (ÄktB 9:8).

Den ovan nämnda redovisningsplikten gör att man inte får hålla undan giftorättsgods från en bodelning.

Aktiebolaget:
Som huvudregel omfattas aktiebolag av giftorätt, eftersom att det motsatta förutsätter äktenskapsförord eller uttalad vilja från en utomstående så som jag beskrev ovan.  Eftersom att man vid en bodelning tar hänsyn till vilken make som egendomen tillhör även om den är giftorättsgods så är det mer troligt att aktierna faller på din makes lott än på din. Detta kan även vara fördelaktigt eftersom att man t.ex. genom aktiebolagets bolagsordning kan begränsa hur aktierna kan användas, vilket kan göra dem mindre värdefulla i någon annans händer.

Pensionsavsättning i eget företag:
Huvudregeln är att bägge makars pensionsrätter tas med i en bodelning. I undantagsfall kan en pensionsrätt hållas utanför en bodelning, om det vore oskäligt ur ett helhetsperspektiv (ÄktB 10:3).

Trots att bodelning skall göras när äktenskapet har upplösts (alltså efter betänketid) så kan makarna (ensamt) begära att bodelning skall förrättas omgående.

Jag hoppas att detta klargör din situation,

vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare