Vad ska ingå i en möblerad lägenhet?

Hej

Om jag hyr en lägenhet i andra hand och det står möblerat, vad ingår? Endast möbler eller också sängkläder, hushållgeråd, städartiklar etc

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Man brukar säga att i en möblerad lägenhet ska det man normalt använder mest i hemmet ingå och som hyresgästen ska slippa köpa själv t.ex. soffa, säng+sängkläder, matbord, kastruller, bestick/tallrikar, kyl & frys, vattenkokare, dammsugare. Du kan inte kräva att exempelvis tvättmedel/diskmedel ska ingå, men en mopp bör exempelvis ingå. Jag skulle även säga att en micro bör ingå om det finns någon, d.v.s. förstahandshyresgästen ska inte behöva köpa till en micro för att lägenheten ska anses möblerad.

Sammanfattningsvis är det inte endast möbler som ska ingå, utan även andra varor som anses vara standard för ett hushåll. Självklart får det ingå varor utöver standarden, men om du anser att det saknas för mycket grundläggande varor bör du diskutera hyran med din hyresvärd.

Återkom gärna om du funderar på något mer!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare