Vad ska ingå i en bodelning avseende ett samboförhållande?

Hej, jag ha en sambo vi tänkte köpa ett radhus, men då ingen av oss får stå på lån så tar min mamma lånet på sig, men både jag och min mamma ska stå som ägare på fastigheten.

Men jag och min sambo bor där och kommer underhålla den mm.

Hur blir det om vi separerar? Vad har han rätt till? Han säger att han ska få tillbaka allt han betalat under t.ex. de 5 åren vi varit tsm.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Eftersom ni är sambor är sambolagen tillämplig enligt 1 §. Enligt 3 § sambolagen är det sambors gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom, om den har förvärvats för gemensam användning. Det är endast samboegendomen som kommer att ingå i en eventuell framtida bodelning enligt 8 § sambolagen.

Bostaden

Om du och din mamma gemensamt står som ägare på bostaden ni köper kommer därmed den del som du äger av bostaden att ingå i bodelningen. Det innebär att om du och din mamma äger bostaden med 50 % vardera, kommer din sambo ha rätt till hälften av din andel av bostaden, alltså 25 %. Detta ändras inte på grund av att din sambo är delaktig i underhåll av bostaden.

Övrig egendom

Din sambo har, som nämnts ovan, endast rätt till hälften av er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag. Med bohag avses enligt 6 § sambolagen möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande av den ena sambon. Till gemensam bostad eller bohag räknas inte egendom som huvudsakligen används till fritidsändamål enligt 7 § sambolagen. Din sambo har därför, vid en eventuell separation, endast rätt till sådant som räknas som gemensam bostad och bohag, som förvärvats för gemensamt bruk. Din sambo har därmed inte rätt att få tillbaka allt han betalat under de fem år ni har varit tillsammans.

Samboavtal

Det som jag skrivit ovan är alltså vad som gäller enligt sambolagen. Det är dock möjligt att avtala om vem som ska ha rätt till vad vid en eventuell separation med hjälp av ett samboavtal. Om ni vill upprätta ett sådant kan ni använda de mallar som finns här på Lawlines hemsida. Se mer genom att klicka på denna länk: https://lawline.se/avtal/samboavtal

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare