FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/11/2018

Vad ska ingå i en bodelning?

Jag och min man skall skiljas. Vi har varit sambos sedan 1999 och gifta sedan 2015. Jag hade ett barn med in i förhållandet och ägde ett hus, sedan då fyra år tillbaka, som han flyttade in i. Nu som gifta står jag fortfarande som ensam ägare på huset men han står med på huslånen. Hur ska man dela i detta fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

I och med du och din man skall skiljas ska ni genomföra en bodelning, Äktenskapsbalken 1:5 och 9:1. I en bodelning ska allt giftorättsgods delas lika efter att man har gjort avdrag för skulder, ÄktB 11:3.

Det som är giftorättsgods är allt det ni äger, fastigheter, bilar, pengar på banken, så länge det inte är enskild egendom, ÄktB 7:1. Det som är enskild egendom är det som ni genom äktenskapsförord har gjort till enskild egendom eller sådant som någon av er fått i arv, testamente, eller gåva med ett förbehåll från givaren om att det ska vara ert enskilda, ÄktB 7:2.

När du och din man gifte er innebar det att du fortfarande ägde ditt hus till 100 procent, men att det blev en del av ert giftorättsgods. Såvida ni inte skrivit äktenskapsförord eller att du fått det med förbehåll om att det ska vara det enskilda som ovan nämnt.

Sammanfattning

I detta fall ska ni alltså dela husets värde lika vid en framtida bodelning. Antingen kan ni sälja huset och ta hälften var av köpeskillingen eller så får någon av er lösa ut den andra.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare