FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/02/2019

Vad ska ingå i bodelningen?

Hej.

Jag är gift med en man som har en dotter. Han äger huset som vi bor i. Han äger också hälften av sommarhuset, den andra hälften äger hans fd fru. Om min man avlider, har jag rätt till häften av vårt gemensamma hus i en bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om hur makas tillgångar ska fördelas finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Bodelning ska ske när äktenskapet upplöses, även när det upplöses på grund av dödsfall (9 kap. 1 § ÄktB)

Ska huset räknas med i bodelningen trots att ena maken äger huset?

Utgångspunkten vid en bodelning är att makarnas giftorättsgods ska ingå (10 kap. 1 § ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Även om det är din man som äger huset som ni bor i räknas det alltså som giftorättsgods som ska ingå i bodelningen. Om han däremot har ärvt huset med ett villkor om att det ska vara hans enskilda egendom eller om ni har skrivit ett äktenskapsförord om att huset ska vara hans enskilda egendom ska det inte omfattas av en eventuell bodelning (7 kap. 2 § ÄktB).

Sammanfattningsvis har du rätt till hälften av värdet på huset ni bor i om din man dör med utgångspunkten att det inte finns något äktenskapsförord eller villkor om att huset är din mans enskilda egendom.

Sommarhuset

Du kan även ha rätt till hälften av hans del i sommarhuset trots att han äger huset tillsammans med sin före detta fru. Hans del i sommarhuset är nämligen giftorättsgods med samma förutsättningar som ovan, det vill säga att det inte finns ett äktenskapsförord eller villkor som säger att hans andel ska vara hans enskild egendom.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har du rätt till hälften av din mans egendom om han avlider så länge inte egendomen gjorts till enskild egendom, det vill säga både huset ni bor i och hans andel i sommarhuset.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare