Vad ska ett bra myndighetsbeslut innehålla?

Hej!

Ett myndighetsbeslut från Arbetsförmedlingen bör inte det vara underskrvivet av personen som fattar beslutet?

Annars är väl inte beslutet juridiskt bindande?

Arbetsförmedlingen hänvisar till myndighetsförordningen paragraf 21 att det inte behöver att vara underskrvivet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns regler i Myndighetsförordningen (MyndF) för förvaltningsmyndigheter under regeringen, vilket bland annat gäller för arbetsförmedlingen. Även Förvaltningslagen (FL) kommer att gälla för dem. Den bestämmelsen som du har blivit hänvisad till, talar om för arbetsförmedlingen att de ska upprätta en handling som bland annat innehåller vem som har fattat beslutet (21 § MyndF). Observera att det, i bestämmelsen, inte står att du ovillkorligen ska bli meddelad om vem som har fattat beslutet. Den tar huvudsakligen sikte på att det, hos myndigheten, ska finnas en sådan handling.

Vad ska ett "bra" beslut innehålla? (bl.a. 20, 21 §§ FL)

Formalia (datum, diarienummer, parternas namn, kontaktuppgifter osv.)Föreskrifter som reglerar fråganRelevanta förhållanden i ärendetMyndighetens skäl för beslutetSlutsatsenVem som har fattat beslutet (och eventuell avvikande mening till beslutet)Hur man överklagar/fullföljer beslutet

Det finns ett antal undantag för punkterna ovan och på vilket sätt ett beslut ska nedtecknas, bland annat i de olika instruktioner som regeringen ger till myndigheterna. Gemensamt för dom är att myndigheternas beslut och övriga handlingar ska bevaras i myndigheternas arkiv, och därför har du en grundlagsskyddad rättighet att begära ut handlingen - där det ska framgå vem som har fattat beslutet (Tryckfrihetsförordningen 2:12). Jag har däremot svårt att se att beslutet inte skulle vara juridisk bindande på den grund att de utelämnat beslutsfattarens underskrift.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare