FrågaPROCESSRÄTTDomstol23/06/2019

Vad ska en stämningsansökan innehålla?

Var finns formkrav för vad en stämningsansökan i FB 6 kap skall innehålla.

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med länkar jag här domstolens guide till hur en stämningsansökan ska utformas: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/ Det är denna du ska använda dig av för att utforma en stämningsansökan enligt FB 6 kap.

I länken finns stämningsansökan, själva blanketten. Även information om var den ska skickas in, vilket är den tingsrätt där motparten är folkbokförd. Slutligen information om vad det kostar, vilket allt som oftast är 900 kr om det rör sig om ett småmål.

Du ska alltså följa instruktionerna i länken för att utforma en stämningsansökan. Har du följdfrågor är du varmt välkommen att kontakta oss igen. Om du önskar kan du också ringa till oss, här: https://lawline.se/contact

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare