Vad ska du som hyresvärd göra om din hyresgäst har sagt upp hyresavtalet och vägrar betala hyra för de resterande två månaderna av uppsägningstiden vid tidig utflyttning?

Jag hyr ut en bostad vid sidan av vår villa. Avflyttande hyresgäst med tre mån uppsägningstid flyttar efter en mån efter sin uppsägn o vägrar betala ytterligare två mån hyra - vad kan man göra åt det.?.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du skriver att du hyr ut en bostad vid sidan av er villa, så kan det antas att lag om uthyrning av egen bostad är tillämplig, även kallad för privatuthyrningslagen. Detta eftersom du hyr ut en bostad som tillhör er villa som är en privatbostad. Om syftet med uthyrningen däremot är fritidsboende, gäller inte uthyrningslagen. Detsamma gäller om du som hyresvärd bedriver uthyrning i näringsverksamhet, t.ex. om du byggde bostaden för att hyra ut den och tjäna pengar. Då gäller istället jordabalken (JB) 12 kap., som även brukar kallas för hyreslagen.

Jag kommer gå igenom de båda lagarna, då det inte riktigt framgår vilken lag som gäller i ditt fall.

Uppsägning av hyresavtalet - privatuthyrningslagen

Om det är privatuthyrningslagen som gäller, är utgångspunkten att hyresavtalet gäller på obestämd tid och att uppsägning krävs för att avtalet ska upphöra att gälla (privatuthyrningslagen 3 §). Om hyresgästen säger upp avtalet gäller en månads uppsägningstid.

Du skriver i frågan att hyresgästen flyttar ut en månad efter sin uppsägning, och därmed tolkar jag det som att det är hyresgästen som har sagt upp hyresavtalet. Detta skulle innebära att hyresavtalet slutar upphör efter en månad och då har inte hyresgästen flyttat ut innan uppsägningstidens slut. Som hyresvärd har du inte rätt till ytterligare hyra, eftersom lagen är tvingande till hyresgästens fördel och en längre uppsägningstid gäller inte för hyresgästen (privatuthyrningslagen 2 §).

Uppsägning av hyresavtalet - hyreslagen

Om hyreslagen istället gäller är utgångspunkten här också att hyresavtalet gäller på obestämd tid, dvs. tillsvidare (JB 12 kap. 3 § första stycket). Även här krävs det uppsägning för att avtalet ska upphöra att gälla.

Hyresavtalet på obestämd tid kan sägas upp vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen när avtalet avser en bostadslägenhet (JB 12 kap. 5 §). Här skiljer sig alltså uppsägningstiden åt mellan de två lagarna, vid hyreslagen gäller som sagt en uppsägningstid på tre månader.

Det är upp till hyresgästen att bestämma om denne vill flytta ut innan uppsägningstidens slut. Hyresavtalet gäller dock fortfarande under hela uppsägningstiden vilket innebär att hyresgästen måste fortsätta att betala hyra under hela uppsägningen. Hyresvärden måste också fortsätta att ge hyresgästen tillgång till bostaden under hela uppsägningstiden.

Om hyreslagen gäller har du som hyresvärd alltså rätt att kräva att din hyresgäst fortsätter betala hyra för de resterande två månaderna som är kvar av hyresavtalet.

Hyresgästen får en skuld till dig som hyresvärd om den inte betalar hyran som den är skyldig att betala för de två månaderna. Du kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att få skulden betald, om skulden har förfallit till betalning (lag om betalningsföreläggande och handräckning 2 § första stycket). På Kronofogdemyndighetens hemsida finns det mer information om betalningsföreläggande, se här. Kronofogden kan då hjälpa dig med att driva in skulden. Om hyresgästen invänder mot kravet kan dock ärendet drivas vidare till domstol som kan kosta mycket pengar.

Sammanfattning

Beroende på om privatuthyrningslagen eller hyreslagen gäller för dig, blir svaret på din fråga olika. Privatuthyrningslagen gäller som utgångspunkt eftersom du hyr ut en privat bostad som är vid sidan av er villa, men inte om bostaden hyrs ut av fritidsändamål eller genom näringsverksamhet. Uppsägningstiden är en månad om hyresgästen säger upp hyresavtalet, om privatuthyrningslagen gäller. Då har du inte rätt att kräva någon mer hyra eftersom hyresavtalet då har slutat gälla efter en månad. Om hyreslagen istället gäller är uppsägningstiden tre månader om hyresgästen säger upp hyresavtalet. Då är hyresgästen skyldig att betala hyra för de resterande två månaderna, eftersom hyresavtalet fortsätter gälla under uppsägningstiden. Du kan då vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande för att få skulden betald.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare