Vad ses som giltiga resehandlingar?

om man blivit svensk medborgare men inte har hunnit skaffa svenskt pass pga lång vänte tid just nu kan man då resa med sitt hemlandspass och det permanenta uppehållskortet, eller måste man ha ett svenskt pass också för att resa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din resehandling ska styrka din identitet respektive ditt medborgarskap. De enda giltiga resehandlingarna som styrker både identitet och medborgarskap är pass och nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndigheten. Förutsatt att du har dubbelt medborgskap, vilket verkar vara fallet eftersom du även har ett annat lands pass, kan du förstås resa med det passet i enlighet med det passets funktion. Mer om giltiga svenska resehandlingar kan du läsa på polisens hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare