Vad säger lagen om lärarens rätt att omhänderta mobiltelefoner?

Hej! Min skola har börjat samla in mobiltelefoner på lektionerna och jag blev lite intresserad av hur detta ses på juridiskt. Jag vet att det enligt skollagen är tillåtet för lärare och rektorer att beslagta telefoner om de anses störa undervisningen men jag läste även på SVEAs (Sveriges Elevråd) hemsida att om eleven gör motstånd är det inte tillåtet för skolan att beslagta telefonen. Vad är det som gäller? var kan jag hitta underlag för att läraren inte får ta telefonen vid motstånd (hittar endast underlag för detta i nyhetsartiklar m.m)? är lagligt för mina lärare att samla in telefoner utan att de stört lektionen? Sedan undrar jag även hur man skall gå tillväga och vad man kan göra om en lärare tar ens telefon trots att man inte vill? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När får en mobil omhändertas av en lärare?

Enligt skollagen så har rektor eller lärare rätt att vidta vissa åtgärder för att säkra elevernas trygghet och studiero eller för att komma till rätta med ordningsstörande beteende (5 kap. 6 §). En typ av åtgärd som en lärare får vidta är att omhänderta föremål från elever om föremålet används på ett sätt som är störande för utbildningen (5 kap. 23 §) Det är alltså med stöd av dessa två paragrafer som en lärare får lov att ta exempelvis en mobiltelefon från en elev.

När en lärare ska vidta någon åtgärd mot en elev gäller dock som allmänt krav att åtgärden måste stå i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter (5 kap. 6 § tredje stycket). Lärare får alltså inte genomföra en åtgärd till vilket pris som helst. Om eleven skulle vägra lämna ifrån sig telefonen så kan ju i praktiken läraren inte lägga beslag på telefonen på något annat sätt än genom att använda våld. Detta skulle inte stå i proportion till syftet med omhändertagandet och skulle alltså utgöra en otillåten åtgärd enligt skollagen.

Vägrar en elev att lämna ifrån sig sin telefon blir det istället aktuellt med andra åtgärder så som att eleven blir utvisad ur klassrummet för resten av lektionen. Vid upprepade störningar från elevens sida skulle andra åtgärder komma att behöva sättas in.

Får läraren omhänderta en mobil som inte stör?

En av dina frågor var om läraren får ta en mobiltelefon om den inte stör och svaret är som utgångspunkt nej. För att omhänderta ett föremål krävs att antingen att det kan utgöra ett säkerhetshot eller att det används på ett störande sätt. En mobiltelefon som ligger i någons ficka med ljud och vibrationer avstängda uppfyller inte kraven. Många skolor har dock börjat att rutinmässigt samla in samtliga mobiler redan i förebyggande syfte. Argumentet är i princip att en lärare i praktiken inte kan hålla koll på att en klass på 20-25 elever inte använder mobilen på lektionen. I många fall stämmer nog detta men det kan ifrågasättas om det finns stöd i den nuvarande skollagen för att göra på det här sättet.

Har du fått din mobiltelefon tagen mot din vilja har du rätt att få tillbaka den senast vid slutet av samma skoldag.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare