Vad räknas till förmögenhet?

Jag är svenskmedborgare som kommer att gifta mig i sommar med min fästmö som är amerikanskmedborgare. Jag är student och fyller inte upp försörjningskravet. Vi båda har besparingar och vi tycker att vi kommer inte att vara beroende av staten. Min fråga är: kan man räkna besparingar som förmögen het? citat från migrationsverkets hemsida: "Du uppfyller också kravet om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva av”.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline!

Som förmögenhet räknas till exempel privatbostad, marknadsnoterad delägarrätt eller kontanta medel. Om det är så att du och din fästmö besparingar i form av t.ex. kontanta medel eller marknadsnoterade delägarrätter som möter kravet från Migrationsverket så, uppfyller ni också försörjningskravet.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare