Vad räknas som sexuella köp?

Hej. En vän till mig har aldrig varit intresserad av att träffa en kvinna för att bilda familj och få barn. Däremot har han alltid haft en stark dragning till kvinnor "i andra syften". Nu har han skaffat sig en ung kvinna som bor hos honom. Han betalar allt. Utöver sedvanliga kostnader för boendet även mat, kläder, nöjen samt att hon fått en hyrbil att köra omkring med m.m. När jag träffade dem båda för en kort tid sedan, blev jag övertygad om att hon var intresserad av att ha ett fint och bekvämt liv med honom och inte behövde arbeta samtidigt som jag fick för mig att hennes betalning var att tillhandahålla sexuella tjänster till min vän. Någon kontant ersättning kan jag inte tänka mig att det utgick utan helt enkelt att i situationen som sådan fick hon allt hon behövde för att ha ett bekvämt liv mot att hon tillhandahöll sexuella tjänster. Jag är osäker, men vare sig han eller hon verkade vara särskilt förälskade i varandra utan mer att de var "vänner" på ett mer eller mindre "affärsmässigt" plan och att de såg deras "upplägg" som praktiskt på så sätt att båda parterna fick ett för dem passande liv. För mig var det här inget annat än köp av en sexuell tjänst men om jag läser lagstiftningen så verkar ett sådant här upplägg inte vara det som lagstiftaren menar är köp av en sexuell tjänst. Vad har ni för uppfattning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har förstått din fråga som att du undrar om din väns relation är brottsligt enligt lag. Eftersom det berör sexuella köp blir Brottsbalken (BrB) aktuell.

Din väns situation omfattas inte av definitionen av sexuella köp. Jag går igenom varför nedan.

Vad räknas som olagliga sexuella köp?

För att omfattas av definitionen av sexuella köp enligt brottsbalken krävs det att förbindelsen är tillfällig och sker mot ersättning, 6 kapitlet 11 § första stycket BrB. Ersättningen behöver inte vara pengar. Det kan vara exempelvis flygbiljetter, smycken eller andra ersättningsformer. Att förbindelsen behöver vara tillfällig innebär att den situation där din kompis har sin kvinnliga vän boende hos sig inte uppfyller tillfällighetskriteriet. Om de är förälskade eller inte har ingen betydelse för bedömningen.

Situationen du beskriver är inte olaglig.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare