Vad räknas som normal slitage i en hyresrätt?

Hej!

Jag bor i en hyresrätt i andra hand. Jag spikade upp tavlor, vilka från en början satt bra men ramlade sedan ner och gjorde små revor i tapeten. Detta försökte jag sedan åtgärda med lim och färg. Ser nu i efterhand när solen lyser på att den vita färgen jag använt är gulare än den vita färgen på tapeten. Målade ett stort område då jag tänkte att det smälter in bättre. Kan jag bli betalningsskyldig för detta eller kan det räknas som en olyckshändelse/normalt slitage?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du orsakat missfärgningar på tapeten i den hyresrätt du bor i och undrar om kostnad för ommålning faller in under ditt ansvar eller inte.

Hyresgäster har en vårdnadsplikt under tiden de bor i en hyresrätt (12 kap 24 § jordabalken). Ifall hyresgästen brister i sin vårdnadsplikt kan denne bli ansvarig för skada om det rör sig om skador som kan hänföras till en olyckshändelse eller till hyresgästens vållande. Dock omfattas inte skador som kan hänföras till "normalt slitage". Att spika upp hyllor på väggarna anses vara sådana skador som en hyresvärd får räkna med i den mån skadorna bara är obetydliga. I detta fall, när du med lim och färg försökt åtgärda de små revor i tapeten som tavlorna orsakat, kan det vara så att skadorna inte längre räknas som obetydliga. Detta beror på hur tydlig missfärgningen ifråga är. Mitt råd till dig är att prata med din hyresvärd (eller förstahand uthyraren med hyresvärden) och hyresnämnden om saken. Troligtvis behöver du inte stå för kostnaden för ommålningen då bruksvärdet, på grund av åtgärderna, inte bör ha minskat.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare