Vad räknas som lösöre?

Hej! I min samboavtal står det att även lösöre ska delas lika mellan oss och jag undrar vad menas med lösöre. Vad räknas som lösöre. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som definieras som lösöre.

Lösöre är sådant som är fysiskt och "flyttbart". Med flyttbart avser jag sådant som inte "sitter fast" i bostaden - alltså exempelvis möbler, en bil, elektronik eller andra liknande personliga tillhörigheter. Lösöre är alltså sådant som kan vara föremål för besittning.

För att tydliggöra ytterliggare kan klarläggas att lösöre är inte detsamma som lös egendom. Lös egendom är sådant som inte är fast egendom, 1 kap 1 § jordabalken e contrario (motsatsvis). Alla föremål som räknas som lösöre utgör även lös egendom. Men därutöver finns sådant som utgör lös egendom men som inte är lösöre. Exempel på sådant är pengar, immateralrätter, värdepapper, nyttjanderätter, fordringsrätter och andelsrätter.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare