Vad räknas som kvalificerat juridiskt arbete vid ansökan till notarietjänst?

Hej!

Jag undrar om kriminalvårdare på anstalt/häkte/NTE räknas som "kvalificerat juridiskt arbete" som man sedan kan få extrapoäng för när man söker notarietjänst?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Det kortfattade svaret är att en anställning inom kriminalvården inte räknas som kvalificerat juridiskt arbete.

Krav och beräkning av meriter

Domstolsverket uppdaterade nyligen (från 2021) vad som är poänggivande för sökande till notarietjänster. I Rapport från Notarieprojektet om En reformerad notarieantagning, kom utredningen fram till att det borde krävas att det tidigare arbetet har gett en erfarenhet som kan komma till användning inom tjänsten som tingsnotarie, alltså en anställning där både arbetsmetoder och arbetsuppgifter liknar innehållet i notarietjänstgöringen. Dit hör t.ex. en anställning som jurist på advokatbyrå eller större företag, jurist på en juridisk avdelning på en statlig myndighet eller en kommun samt sommarnotarie. Anställning behöver även ha varit avlönad och ha pågått under eller efter studierna. För arbete utan klar juridisk inriktning men med ett visst inslag av normtillämpning (kriminalvårdare borde falla inom denna kategorin) kom utredningen fram till att det inte bör beaktas vid antagningen till tingsnotarie.

Här är några användbara länkar:

(1) Krav och beräkning av meriter

(2) Nya antagningsregler under 2021

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare