Vad räknas som förskott på arv?

Hej,

Jag undrar vad lagen säger om att jag hjälper min mor med trägårdskötsel m.m. som hon inte klarar av längre p.g.a. ålder och som hon brukar sticka till mej en peng för att jag hjälper henne med. Jag har hört att det kan räknas som förskott på arv vid ett senare arvsskifte och det skall räknas av från min laglott till fördel för min bror. (Vi är de enda arvingarna när den dagen kommer.) Finns det något sätt att undkomma detta, för det är inte som gåva som jag får pengarna som utan för jag utfört något som hon inte klarar av längre. Jag vill bara veta vad jag kan göra för att skydda det jag fått/får i framtiden från min bror som inte vill hjälpa henne över huvud taget. Finns det schablonsumma eller något annat som kan tillämpas? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Som du skriver får du egentligen inte pengarna som gåva, och enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken är det enbart gåvor som räknas som förskott på arv. (För övrigt räknas enligt 6 kap. 2 § inte alla gåvor som förskott; ”sedvanliga gåvor, vilkas värde inte står i missförhållande till givarens villkor”, d v s gåvor som med hänsyn till givarens ekonomi kan räknas som normala, är inte förskott på arv.)

Samtidigt finns det förstås en risk i samband med en eventuell arvstvist att parterna inte är överens om vad som egentligen räknas som en gåva, vad som borde räknas som förskott. Om din mor är överens med dig om att pengarna inte ska räknas som förskott på arv så kan det vara en bra lösning att hon skriver ett dokument där hon anger att pengarna inte är ett förskott och därmed inte ska räknas av från ditt framtida arv. Enligt 6 kap. 1 § kan nämligen givaren föreskriva att en gåva inte är ett förskott, men vid en arvstvist är det gåvomottagaren som har bevisbördan. Om du vill vara säker kan du alltså be din mor om ett skriftligt bevis.

Reglerna om förskott på arv finns i 6 kap. ärvdabalken, som du t ex hittar https://lagen.nu/1958:637#K6.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare