FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/09/2019

Vad räknas som enskild egendom?

Hej, om ena parten i ett Äktenskap har fått egendom i enskild gåva, sålt denna samt pengarna som genererades från försäljningen har använts till att köpa bilar. Ingår bilarna i bodelningen? Inget Äktenskapsförord finns & Äktenskapet har varat i 30 år.

Svar Uppskattas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

I frågor om bodelning vid äktenskapsskillnad är det Äktenskapsbalken (1987:230), hädanefter refererad till som ÄktB., som aktualiseras. Följaktligen undantas enskild egendom ur en bodelning vid skilsmässa (10:1 och 7:1 ÄktB.) Ur din fråga framgår det inte om du erhållit den enskilda egendomen från den andra parten i ditt äktenskap eller om det är från någon utomstående. Jag förutsätter att det är från någon utomstående i vidare besvarande av din fråga.

Är bilarna att räkna som enskild egendom?

Egendom som part i ett äktenskap har fått som gåva är dennes enskilda om gåvan har getts med det förbehållet, gåvan ska alltså vara villkorad att vara parts enskilda egendom. Om detta kriterium är uppfyllt kommer även substitut för den enskilda egendom som erhölls genom gåva vara enskild egendom. (7 kap. 2 § ÄktB.) Detta innebär att bilarna som är köpta för pengar som erhållits vid försäljning av den enskilda egendom således är att anse som din enskilda egendom.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare