FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/06/2018

Vad räknas som avtalsinnehåll vid köp av fritidshus?

Hej, köpte ett fritidshus/dödsbo med ett skjul på tomten, vilket efter röjning visade sig innehålla en mulltoalett. Skjulet var ej möjligt att undersöka vid visning då det enligt mäklaren var fallfärdigt och dörren ej gick att öppna. Överenskommelsen var att skjulet skulle tömmas och att städning skulle göras av säljare/mäklare. Kan jag kräva att mulltoan ingår i tömningen alt att den blir tömd och rengjord? Har ej fått info om dess existens. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller det som är avtalat mellan dig och säljaren/mäklaren. Det finns inga formkrav för avtal och därför spelar det ingen roll om överenskommelsen om städningen av skjulet gjorts muntligt eller skriftligt för dess giltighet. Däremot är det bättre om överenskommelsen är skriftlig så att du har ett bevis på att städning och tömning faktiskt överenskommits.

Eftersom mäklaren redan från början sagt att skjulet varit fallfärdigt och att det ej har varit möjligt att beträda det kan du begära att även mulltoan ska städas eftersom den ingår i er överenskommelse om att både städning och tömning skulle göras av skjulet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!
med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare