Vad räknas som arbetsrelaterad inkomst vid ansökan om uppehållstillstånd med anknytning?

Hej, min fru ansökte om uppehållstillstånd men fick avslag pga jag pluggar heltid och min inkomst kommer for CSN. Jag studerar nu för att jag planerade utöka mina kunskaper i Telekom branschen, dessutom jag hade sparade pengar för att kunna hinna målet. Vi överklagade för att vi tycker att studiemedel skulle räka sm inkomst, dessutom jag visade Migrationsverket att jag sparade tillräckligt pengar. Vad tycker ni? Finns de någon jurisprudens eller rättsvetenskap som vi kan använda? Migrationsdomstolen gav min fru tillfälle att skriftligen komma in med yttrande

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

På Migrationsverkets hemsida kan du läsa om att för att uppfylla försörjningskravet måste du visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så du kan försörja dig själv och din fru som söker uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas t ex lön från arbete, arbetslöshetsersättning, sjukpenning och inkomstgrundad ålderspension. Studielån och bidrag från CSN räknas inte som arbetsrelaterad inkomst. Du kan uppfylla kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som din fru och du kan leva av. Om Migrationsverket har avslagit er ansökan är din förmögenhet inte tillräckligt stor för att uppfylla försörjningskravet.

Det du kan göra är att t ex söka ett extraarbete så du får en arbetsrelaterad inkomst och samtidigt utökar din förmögenhet. Hur stor din inkomst måste vara för att uppfylla försörjningskravet beror på hur stor din familj är och hur hög boendekostnad du har. Du kan läsa mer om det på Migrationsverkets hemsida. Håll en dialog med er handläggare gällande om det finns något mer du kan göra för att er ansökan ska beviljas.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare