Vad räknas egentligen som egenmäktigt förfarande?

Räknas det som egenmäktigt förfarande om arbets"kollega" olovligen öppnat ett låst personligt skåp utan att fråga först eller informerat efteråt? Är det att se som stöld och/eller vad blir påföljden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är inne på helt rätt spår. Alla dessa typer av "udda beteenden" landar ofta i den brottsliga slutsatsen=egenmäktigt förfarande. Att exempelvis gå runt i skogen och fälla träd, orsaka oordning i samling pokemonkort hos en kompis eller att låta hunden härja runt och skapa oreda på ett museum rör sig alla om egenmäktiga förfaranden.

I din fråga rör det sig därmed också om ett solklart egenmäktigt förfarande 8 kap 8 § BrB, då personen i detta fall tillgriper ett skåp som inte är dennes och brukar det på ett olovligt sätt (dvs. öppnar det när det är låst). Det kan omöjligen röra sig om en stöld då personen knappast genom att öppna skåpet orsakar ägaren av skåpet ekonomisk skada eller för den delen ekonomisk vinning för sig själv. Påföljden för detta egenmäktiga förfarande blir förmodligen ett lägre bötesbelopp.

Hoppas du känner att du fått ett tydligt svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare