Vad menas med att en på ett testamente skriver ”Jag godkänner ovanstående testamente utan förbehåll för min laglott?

Hej.

Vad menas med att man på ett testamente skriver:

Jag godkänner ovanstående testamente UTAN förbehåll om laglott.??

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB).

För att begära ut din laglott måste du klandra, eller jämka, testamentet (ÄB 7 kap. 3 §). Testamentet har delgetts dig som arvinge och du har nu alltså en möjlighet att godkänna det (ÄB 14 kap. 4 §). Att godkänna ett testamente utan förbehåll för din laglott innebär att du godkänner testamentet utan att begära ut din laglott. När du har godkänt testamentet har du inte längre rätt att klandra testamentet och du avsäger dig då rätten att få ut din laglott (ÄB 14 kap. 4 §).

Allt gott!

Mimmi JohanssonRådgivare