Vad man kan göra om före detta partner inte får ta över lånen på bostadsrätt

Hej,

Jag står på en bostadsrätt med mitt ex. Lånet är på 1.700000 å om den skulle säljas idag så skulle den kunna gå för ca 2.200000.

Jag bor inte i den och vill överlåta lånet på honom. Om det är så att han inte får ta över lånet själv, hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni är samägare till bostadsrätten. Ni äger 50 % vardera av bostadsrätten samt står för 50 % vardera av lånen, om ni inte har avtalat om något annat (1 § Lag om samäganderätt). Du kan alltid kräva att bostadsrätten ska läggas ut till försäljning och på så sätt blir du av med både bostadsrätt och lån. Detta gäller så länge ni inte avtalat om något annat eller att din före detta partner kan visa synnerliga skäl för att en sådan försäljning ska skjutas upp (6 § Lag om samäganderätt).

Om banken inte låter din före detta partner ta över din andel av lånen kan du alltså kräva att bostadsrätten ska säljas eftersom du är samägare till den. På så sätt blir du av med lånen. Om du vill kräva försäljning av den samägda bostadsrätten ska ansöka om detta till tingsrätten (6 §).

Om du vill ha hjälp med en sådan ansökan eller vill ha ytterligare juridisk rådgivning går det jättebra att boka ett möte med Lawlines juristbyrå.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare