FrågaFAMILJERÄTTGod man31/05/2019

Vad ligger inom en förvaltares behörighet?

Min bror är sedan lång tid gift. Makan har av hälsoskäl tvingats till att få en förvaltare.

Denne förvaltare har tvingat min bror att föra över hälften av sina tillgångar till förvaltaren.

Dessa tillgångar har genom arv tillkommit min bror. Förhållandet mellan min bror och makan är klanderfritt vill jag tillägga.

Min fråga: Har förvaltaren gjort rätt? I så fall var står om detta i lagtext?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förvaltare har, inom ramen för sitt uppdrag, ensam rätt att råda över den enskildes tillgångar (https://lagen.nu/1949:381#K11P9S1). Förvaltaren har alltså bara rätt att råda över din brors frus tillgångar och företa rättshandlingar i hennes ställe. Det spelar ingen roll hur tillgångarna har tillkommit din bror - förvaltaren har ingen rätt att bestämma över din brors egendom. Det enda tillfälle då detta skulle bli bindande är om det skulle ligga i förvaltarens uppdrag att även råda över din brors tillgångar, kanske har din bror och hans fru gemensamma tillgångar? Om det inte ligger inom förvaltarens uppdrag att råda över din brors tillgångar eller gemensamma tillgångar så är detta handlande inte bindande (https://lagen.nu/1949:381#K11P11S1).

Hanna KanonRådgivare