Vad krävs för giltigt samboavtal?

Hej!

Ställer denna fråga för min sons kommande bostadsändring.

Han köpte en bostadsrättslägenhet för något år sedan.

Efter det har han träffat en tjej och de bor ihop i hans lägenhet.

Hon är inte mantalsskriven där.

Nu ska han sälja den och köpa en ny bostadsrättslägenhet.

Hon kommer flytta med, men inte vara låntagare eller ägare av lägenheten.

Vad behöver han göra för att, utifall de separerar, inte behöva förlora sitt totala ägande till henne, med tanke på att hon inte har betalat något eller är del av lån?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad jag förstår det som så undrar du vad din son bör göra för att vid en eventuell separation inte riskera att behöva lämna ifrån sig delar av bostadsrätten.

Enligt sambolagen så finns det möjlighet för båda samborna att vid en separation begära att en bodelning ska ske. Detta framgår av 8 § SamboL. Observera att det endast är samborna som kan begära denna bodelningen.

Det som ingår i bodelningen är sk. samboegendom, vilket omfattar sambornas gemensamma bostad och bohag, 3 § SamboL. I 5 § SamboL definieras vidare vad som avses med sambornas gemensamma bostad. I 5 § 3 p SamboL framgår att en bostadsrätt som förvärvats av någon av samborna med syftet att det ska utgöra deras gemensamma bostad är att betrakta som samboegendom. Vid en bodelning skulle alltså din sons bostad antagligen anses som samboegendom och ingår i bidelningen, då jag har förstått det som att syftet är att båda parterna ska bo där. Att det endast är den ena sambon som har betalat för bostaden spelar ingen roll utan det är syftet att båda samborna ska bo i bostaden som spelar någon roll.

Det är dock enkelt att frångå bestämmelserna i sambolagen. I 9 § SamboL framgår det att samborna kan avtala om att bestämmelserna om bodelning enligt sambolagen ej ska gälla mellan dem. Detta brukar man kalla ett samboavtal och det enda som krävs för att avtalet ska vara giltigt är att båda samborna undertecknar ett skriftligt avtal där det framgår att sambolagens bestämmelser om bodelning ej ska gälla mellan dem. Detta enligt 9 § SamboL.

Ett samboavtal kan man enkelt upprätta själv. Skulle man dock vilja ha juridisk hjälp att upprätta ett sådant avtal så erbjuder lawline ett enkelt och juridiskt korrekt samboavtal här.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Skulle det vara något är det bara att återkomma.

Louise KjellbergRådgivare