FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/09/2020

Vad krävs för ett giltigt gåvobrev av en fastighet?

Hej! Det är så att mitt ex har tydligen skaffat ett gåvobrev 1981 men det exakta datumet står inte. Detta brevet var skrivet på ett annat hus men han har lagt in pengarna i huset vi bor i nu. Det står dessutom inte Mottagarens eller givarens underskrift, vad händer då? Gills det fortfarande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du beskriver det tolkar jag din fråga som vad kan konsekvenserna bli om det skulle vara ett giltigt gåvobrev. Vad som då händer om det är pengar från den försäljning av gåvan som han nu lagt in i ert gemensamma hus, vad händer då? Det är med den tolkning som jag har besvarat din fråga nedan.

För det första har det betydelse om du var sambo eller också gift med ditt ex. Då detta främst har betydelse om ni varit gifta kommer jag att förklara vad det kan ha för betydelse i den relationen. Under äktenskapet blir och är alla era egendomar gemensamma, den generella utgångspunkten är då att det inte spelar någon roll vem som står som ägare på huset, förutom att den personen har förtur att få huset på sin lott i senare skede vid en bodelning 7:1 jämte 11:7 äktenskapsbalken. Huset kommer oavsett ingå i bodelningen och därav kommer båda ta del av husets värde. Eftersom alla egendomar ska delas 50-50.

Det enda sättet att frångå att det är er gemensamma egendom, är genom äktenskapsförord makar emellan, annars är det genom antingen arv där den avlidne skrivit att arvmottagren ska ta emot arvet som dennes enskilda egendom. Det tredje alternativet är det som du nämner, om någon av makarna på samma sätt som vid arv, mottagit en gåva där gåvogivaren skriftligt uttryckt villkoret att gåvan ska vara gåvomottagarens enskilda egendom så undantas den vid en bodelning, 7:2 ÄktB.

Det som krävs för att det gåvobrev som ditt ex nu påstår sig ha, ska vara giltigt är följande. Eftersom gåvan gällde ett hus dvs fast egendom finns det tydliga formkrav för gåvobrevet i 4 kap jordabalken, som gäller för att gåvobrevet ska vara giltigt, 4:29 JB.

Gåvobrevet måste vara undertecknat av både gåvogivaren och gåvomottagaren för att vara giltigt. Brevet ska dessutom innehålla en överlåtelseförklaring, där givaren förklarar att denne överlåter fastigheten till mottagaren. Dessutom krävs det generellt vid både gåvobrev och om man ärver något som givaren i båda sammanhang vill att det ska vara mottagarens enskild egendom att man uttrycker att även det som gåvan ersätts med i ert fall, huset, ska vara mottagarens enskilde.

Enligt huvudregeln om det hade varit ett giltigt gåvobrev för fast egendom, så hade det som trätt i gåvans ställe (i ert fall pengarna till ert gemensamma hus) hade varit ditt ex om ni var gifta, 7:2 p.6 ÄktB.

Sammanfattningsvis är gåvobrevet ogiltigt och inget som ditt ex kan använda för att du inte skulle få ta del av husets värde vid en bodelning.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare