FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/12/2018

Vad krävs för enskild vårdnad?

Min man och jag har delad vårdnad över sonen, vi har bestämt att skilja oss och då måste jag flytta från Eskilstuna till Stockholm. Vi är inte överens om vart sonen ska bo så han hotar om att han kommer få ensamvårdnad för att jag har psykisk ohälsa. Hur funkar det egentligen? Kan han få ensamvårdnad om han stämmer mig för det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att inledningsvis förklara vilka regler som gäller enligt lagen och vilken utgångspunkt rätten har. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om hur du kan gå vidare för att få en lösning.

Barnets bästa ska vara avgörande i alla beslut

Bestämmelser om barns vårdnad, boende och umgänge finns i 6 kap. föräldrabalken (FB). I alla beslut som gäller vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande (6 kap. 2 a § FB).

Att barnets bästa ska vara avgörande innebär att domstolen kan besluta att det är till barnets bästa att du ska ha ensam vårdnad, likväl som att det kan vara att vårdnaden ska vara fortsatt gemensam eller tillfalla den andre föräldern.

När det kan ske en ändring av vårdnaden

Om någon av er, vid gemensam vårdnad, vill få till stånd en ändring i vårdnaden ska rätten besluta om antingen fortsatt gemensam vårdnad, eller anförtro den åt en av er. Vid bedömningen av om den ska vara fortsatt gemensam eller anförtros endast en av er ska det fästas särskilt avseende vid er förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet (6 kap. 5 § FB). Om en förälder vid utövandet av vårdnaden av ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse, eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden. Vid gemensam vårdnad ska rätten i ett sådant fall anförtro den andra föräldern vårdnaden ensamt (6 kap. 7 § första och andra stycket FB). Som redogjorts för inledningsvis ska barnets bästa vara avgörande i besluten (jfr 6 kap. 2 a § FB).

Avslutningsvis finns det ingen bestämmelse som innebär att din man får ensam vårdnad per automatik för att du lider av psykisk ohälsa. Det är i sådana fall om du lider av en sådan psykisk ohälsa att barnet far illa och att du brister i omsorgen, så tolkar jag däremot inte din fråga.

Skulle barnets pappa begära enskild vårdnad är min rekommendation att du anlitar en jurist för vidare rådgivning och företräde. För ändamålet är du varmt välkommen att boka en tid med någon av våra jurister. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per e-post, telefon och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare