FrågaFAMILJERÄTTGod man13/12/2018

Vad krävs för att utse en god man eller förvaltare?

Jag har en lindrigt förståndshandikappad son och klarar sig väldigt bra själv men är väldigt godtrogen. Nu har han blivit övertalad av sin flickvän att flytta till en familj som hon vill bo hos. Sagt upp ett välbetalt jobb och stack när vi inte var hemma. Har fått ett jobb som vi inte har en aning hur det är det är på en bowling hall. Till saken hör att det här har hänt tidigare för några år sedan där dom så har lurat honom på pengar och tagit hand om hans räkningar (sa dom). Vi fick gå in och ta ett lån på huset för att kunna hjälpa honom och han flyttade hem till oss igen. Nu har mannen i familjen tagit kontakt med mig och ville klargöra att han gör min sons räkningar nu. Samma sak igen kommer att hända. Jag funderar på att skaffa en godman och det ska inte vara vi heller. Kan vi göra det? Måste min son godkänna det? Han är inte omyndig förklarad men i och med att han låter andra ta hand om hans räkningar fast han klarar det själv så anser jag att han inte kan ta hand om sin ekonomi. Hur går jag tillväga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

God man

Din son kan tilldelas en god man efter beslut av tingsrätten (11 kap. 4 § föräldrabalken (FB) och 11 kap. 25 § FB). Ansökan om god man kan göras av din son själv eller av dig i egenskap av förälder (11 kap. 15 § FB). För att en god man ska utses krävs att det föreligger ett hjälpbehov samt din sons samtycke (11 kap. 4 § FB).

Förvaltare

En förvaltare däremot kan utses utan krav om samtycke från din son. Att bli satt under förvaltare är en mycket ingripande åtgärd som endast kan bli aktuellt om det inte skulle bedömas räcka med att utse en god man. Vidare krävs att din son är ur stånd att vårda sin egendom på grund av sjukdom, psykiskt störning eller försvagat hälsotillstånd (11 kap. 7 § FB).

I rättsfallet NJA 2018 s. 350 hade en rullstolsburen person utan förmåga att tala blivit ekonomiskt utnyttjad av sin före detta sambo. HD konstaterade att läkarens uttalanden om att han hade en känsla av att personen inte hade en realistisk uppfattning om sin ekonomi var inte detta tillräckligt - det krävs att det är belagt att funktionshindret påverkar den kognitiva förmågan att fatta beslut.

Sammanfattning

Du kan göra en ansökan om att din son ska sättas under antingen god man eller förvaltare. För att få en god man utsedd krävs ett behov och att din sons samtycke. Förvaltare kan utses mot någons vilja, men det görs endast om det är nödvändigt och att sin son är ur stånd att själv vårda sin egendom. För mer information om hur ansökan går till se Stockholm stads hemsida.

Hoppas mitt svar var behjälpligt och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÖsterströmRådgivare