FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/06/2019

Vad krävs för att något ska klassas som barnpornografibrott?

Jag gick igenom min pojkväns telefon och såg att han varit inne på en porrsida och sökt på tonårsporr och kollat på det. Tjejerna skulle framstå att va under 18 år och det stod att dom va 16 år, jag googlade upp porrskådisarnas namn för att kolla upp hur gamla dom egentligen var och deras verkliga ålder var över 18 år. Men dom såg verkligen väldigt unga ut och dom såg ut att vara i 15-16 års åldern. Har han begått barnpornografibrott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av straffrättslig karaktär och regleras i brottsbalken (BrB).

Brottet

Den som betraktar pornografiska bilder eller filmer av barn gör sig skyldig till barnpornografibrott (16 kap. 10a § första stycket BrB). Med barn avses en person vars pubertetsutveckling inte är fullbordad eller en person som är under 18 år (16 kap. 10a § tredje stycket BrB). Om pubertetsutvecklingen är fullbordad döms man bara om det av omständigheterna framgår att personen på bilden/filmen är under 18 år gammal.

Straffet

För barnpornografi döms man till fängelse i högst två år (16 kap. 10a § första stycket BrB). Är brottet ringa är straffet fängelse i högst sex månader (16 kap. 10a § andra stycket) och är brottet grovt döms man till fängelse i lägst sex månader och högst sex år (16 kap. 10a § sista stycket BrB).

Omständigheterna i ditt fall

Av frågan verkar det som att tjejerna i filmerna, trots att de ser väldigt unga ut, har genomgått puberteten. De är inte heller under 18 år varför detta troligtvis inte kommer bedömas som ett barnpornografibrott även om producenten av filmerna vill att det ska framstå som att tjejerna är under 18 år.

Hoppas detta var till hjälp för dig. Om du vill läsa mer om barnpornografibrott rekommenderar jag polisens hemsida, den hittar du här.

Linn LindelöfRådgivare