FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/12/2018

Vad krävs för att kunna bli dömd för penningtvättsbrott?

Hej!

Idag skrev Sveriges Radio på sin webbsida att penningtvätt via Swish ökar. En kommissarie uttalar sig och säger följande: "En form av penningtvätt är enligt kriminalkommissarien att kriminella går fram till ungdomar på stan och frågar om de kan få swisha över en större summa pengar. Sen ska den som blivit tillfrågad ta ut pengarna kontant, och så får man en summa pengar för det. Men går man med på det här gör man sig skyldig till ett brott, berättar kriminalkommissarien."

Krävs det inte också någon form av uppsåt, oaktsamhet eller liknande för att man ska kunna bli dömd för penningtvätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De brott som kriminalkommissarien syftar på i intervjun heter penningtvättsbrott och penningtvättsförseelse och finns i lagen om straff för penningtvättsbrott.

Uppsåtligt penningtvättsbrott

Den som otillbörligen främjar möjligheterna för någon annan att omsätta pengar som härrör från brott gör sig skyldig till penningtvättsbrott. Det krävs inte att personen gör det i eget syfte. (4 § lagen om straff för penningtvättsbrott). Att ta emot en swish som härrör från brott och därefter ta ut pengarna skulle troligen anses vara att omsätta pengar och därmed falla under beskrivningen i paragrafen. För att dömas till detta brott krävs dock uppsåt. Med uppsåt menas att personen ska ha avsett att göra gärningen eller åtminstone insett eller varit likgiltig inför vad gärningen innebar, i detta fall att personen omsatte pengar som härrörde från brott.

Oaktsamt penningtvättsbrott

Den som inte anses ha uppsåt till att pengarna härrörde från brott kan dock fortfarande dömas till penningtvättsförseelse. Då krävs istället att personen varit oaktsam, vilket i lagtexten beskrivs som att personen hade skälig anledning att anta att pengarna härrörde från brott. (6 § 2 st. lagen om straff för penningtvättsbrott). Att ta emot större summor pengar från någon som man inte känner har i flera rättsfall ansetts oaktsamt. Avgörande för bedömningen är huruvida mottagandet av pengarna kan anses vara ovanligt eller sakna legitimt ekonomiskt syfte.

Gärningen som beskrivs är troligtvis tillräcklig för oaktsamhet

För att kunna dömas till något av de brott kommissarien beskriver krävs precis som du säger att man agerat uppsåtligen eller oaktsamt. Min bedömning är dock att den som tar emot en swish från en främling på gatan för att sedan ta ut pengarna mot en summa pengar definitivt skulle anses vara oaktsam. Personen skulle därmed göra sig skyldig till penningtvättsförseelse om det senare visar sig att pengarna härrörde från brott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare