Vad krävs för att komma in på juristprogrammet?

Jag undrar om jag behöver ha A i alla ämnen under hela gymnasiet för att komma in på juridik med enbart betyg? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det krävs ofta höga betyg för att komma in på juristprogrammet, jämfört med andra universitetsutbildningar. Antagningspoängen varierar också beroende på vilket universitet du vill läsa utbildningen på.

I din fråga framgår det att du vill komma in med enbart betyg. Antagningspoängen varierar då beroende på urvalsgrupp. Gällande urvalsgrupperna för betyg finns det två stycken:

Betygsgrupp I, BI

I den här urvalsgruppen ingår sökande med gymnasieexamen från gymnasieskolan, och vuxenutbildningen. Den brukar kallas direktgruppen, då sökande inte behövt komplettera i efterhand, utan kommer "direkt" från utbildningen.

Betygsgrupp II, BII

Den som kompletterat för behörighet eller för att höja sitt meritvärde (genom utbyte eller genom att läsa kurser för meritpoäng) deltar i kompletteringsgruppen BII. Den gäller även de sökande som klarat av många kurser i gymnasiet, men inte slutfört sina studier i gymnasieskolan.

I ditt fall skulle jag tipsa dig att gå in på uhr.se och titta på de tidigare terminers antagningsstatistik för de universitet som du är intresserade av. Idag varierar antagningspoängen beroende på universitet. För HT21 var den lägsta antagningspoängen för betyg efter andra urvalet 20.31. Betyg A i alla ämnen i gymnasiet motsvarar 22,5 poäng inklusive 2,5 meritpoäng. De senaste årens statistik visar på att det krävs höga betyg, men inte A i alla ämnen.

Kom dock ihåg att antagningsstatistiken bara är ungefärlig. Antagningskraven kan både minska och öka från termin till termin. Ett stort lycka till!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Fatma Nasser AliRådgivare