FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt25/04/2023

Vad krävs för att inte vara skattskyldig i Sverige?

Hej! Om man sätter upp ett företag i ett land med 0% inkomstskatt som t e.x Dubai, måste man då betala skatt i Sverige om man inte jobbar i Sverige men har svenskt medborgarskap? Hur gör man det isåfall och hur mycket betalar man i skatt då? / Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När måste man betala skatt i Sverige

Som fysisk person är du obegränsat skyldig att betala skatt i Sverige om du: 1. är bosatt i Sverige, 2. om du stadigvarande vistas i Sverige eller 3. om du har väsentlig anknytning till Sverige och har tidigare varit bosatt i Sverige (3 kap. 3 §  Inkomstskattelag). Det gör således ingen skillnad på vart du tjänar in din inkomst utan enbart om du faller in under någon av dessa punkter.

Huruvida du anses vara bosatt i Sverige brukar generellt utgå från om du är folkbokförd i Sverige, men skatteverket har även gått ut med att det görs en helhetsbedömning i det konkreta fallet, så även om du inte är folkbokförd i Sverige så kan det anses som du är bosatt i Sverige (se skatteverkets ställningstagande). När det kommer till “stadigvarande vistas i Sverige” så är utgångspunkten att du ska vistas i Sverige i mer än sex månader per år, vistelsen ska vara sammanhängande och din “dygnsvila” ska ske i Sverige. Säg att du varje helg vistas i Sverige för att träffa en bekant men sedan åker tillbaka vid veckoslutet, även om denna tid skulle uppgå till sex månader så tordes det inte innebära en stadigvarande vistelse i Sverige (se prop. 2004/05:19 s. 30). När det kommer till att avgöra om du har varit bosatt i Sverige och fortfarande har en anknytning till Sverige så finns det en rad av punkter som ska tas i beaktning (3 kap. 7 § inkomstskattelag).

Vad som ska beaktas är:

  1. om du är svensk medborgare,
  2. hur länge du var bosatt i Sverige
  3. om du inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,
  4. om du vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,
  5. om du har en bostad i Sverige som är inrättad för åretruntbruk,
  6. om du har din familj i Sverige,
  7. om du bedriver näringsverksamhet i Sverige,
  8. om du är ekonomiskt engagerad i Sverige genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger dig ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,
  9. om du har en fastighet i Sverige, och
  10. liknande förhållanden

Utöver dessa punkter presumeras det också att du har en väsentlig anknytning till Sverige i fem år från den dagen du flyttade ifrån Sverige om du har bott eller stadigvarande vistats i Sverige i mer än tio år (3 kap. 7 § andra stycket  inkomstskattelagen).

Sammanfattning

För att du inte ska vara skattskyldig i Sverige krävs det att du inte faller in under någon av dessa punkter varav den tredje punkten är den mest omfattande och svåra att inte bli träffad av. Nu vet jag inte hur länge du har bott i Sverige men kommer att utgå ifrån att du träffas av presumtionen i 3 kap. 7 § andra stycket inkomstskattelag. I sådana fall behöver du vara bosatt i ett annat land i fem år och inte stadigvarande vistas i Sverige under den tiden och förmodligen se till så att de flesta av de uppradade punkterna inte längre träffar dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare