Vad krävs för att hyra ut enligt privatuthyrningslagen?

Hej Lawline,

Jag vill hyra ut min privata bostadsrätt enligt lagen om uthyrning av egen bostad ("privatuthyrningslagen"). Jag har hittat ett ungt par som tillsammans vill hyra hela min lägenhet (två rum med kök). Min fråga är om det finns det någon risk att uthyrningen kan komma att omfattas av 12 kap. jordabalken ("Hyreslagen"). Jag avser att skriva ett (1) avtal enligt privatuthyrningslagen, som innefattar mig som hyresvärd och det unga paret som två hyresgäster tillsammans? Jag ställer frågan eftersom jag inte vill riskera att mina två hyresgäster kan få besittningsskydd för min lägenhet. Går det att träffa ett avtal enligt privatuthyrningslagen på detta sätt utan en sådan risk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Upplåtelse av bostad enligt lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) är tillämplig om du upplåter en bostadslägenhet för annat än fritidsändamål. Det ska handla om en lägenhet som den som hyr ut äger direkt eller indirekt, t.ex. en villa, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt. Lagen gäller inte när en hyresrätt uthyrs i andra hand, syftet med uthyrningen är att hyresgästen ska använda lägenheten för fritidsändamål eller uthyrningen sker i näringsverksamhet (jfr 1 §).

Så länge du uppfyller lagens krav enligt ovan ska du omfattas av privatuthyrningslagen. Hyra enligt privatuthyrningslagen ger inget besittningsskydd för hyresgästen. Tänk på att om du hyr ut mer än två lägenheter anses du normalt sett bedriva uthyrning i näringsverksamhet och då gäller inte lagen för någon av bostäderna.

Om det känns tryggare kan du givetvis få hjälp av en av Lawlines jurister med att upprätta ett hyresavtal som är korrekt utformat. Om du är intresserad av detta är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare