Vad är ett civilrättsligt giltigt äktenskap?

Hej, Jag är svensk medborgare och är gift med en kvinna från Afghanistan. Äktenskapen är registrerad i Afghanistan men inte i Sverige. Eftersom skatteverket kräver fler handlingar, vilket är mycket svårt för mig att ordna fram från Afghanistan. Jag har redan visat upp äktenskapbeviset och passkopia på min fru.

Nu väntar vi på att hon ska få uppehållstillstånd från migrationsverket. Svaret kan komma när som helst . Kan de neka uppehållstillstånd pga det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har uppfattat din fråga rätt undrar du vad som krävs för att makar ska få uppehållstillstånd? Eftersom jag inte har mer information om det enskilda fallet än det du har skrivit så kommer jag redogöra för omständigheter som kan innebära att man inte kan beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytning.

Huvudregeln är att Sverige ska erkänna och godta utländska äktenskap om de var giltiga i landet där äktenskapet ingicks, 1 kap 7 § Lag (1904:26 s.1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap.

I 5 kap 3-3 e §§ Utlänningslagen återfinns bestämmelser om familjeåterförening. Utgångspunkten är att uppehåll ska ges till en maka/make 5 kap 3 § UtlL. Det krävs dock att man kan visa på att det föreligger ett civilrättsligt giltigt äktenskap , det vill säga att äktenskapet inte enbart har ingåtts för att få uppehållstillstånd i Sverige.

I rättsfallet MIG 2007:60 har migrationsöverdomstolen sagt att Migrationsverket ska bevilja uppehållstillstånd till en make/maka om det föreligger ett civilrättsligt giltigt äktenskap. Det ankommer på Migrationsverket att göra sannolikt att ett civilrättsligt giltigt äktenskap ingåtts uteslutande för att få uppehållstillstånd i Sverige. Bedömningen skall därvid göras utifrån objektiva grunder. Migrationsverket måste påvisa en eller flera konkreta omständigheter som typiskt sett är ägnade att ifrågasätta syftet med äktenskapet för att bryta denna presumtion.

Man tar hänsyn till flera olika aspekter vid bedömningen om det föreligger ett civilrättsligt giltigt äktenskap. Bland annat kan man vägras uppehållstillstånd på grund av anknytning om man har lämnat oriktiga uppgifter under utredningen som har varit av vikt för prövningen, MIG 2007:19, 5 kap 17 a § UtlL. Det går även i ifrågasätta giltigheten av äktenskapet i fall makarnas uppgifter inte är samstämmiga.

I 5 kap 17 § UtlL återfinns även situationer där man kan nekas uppehållstillstånd. Det kan handla om att man har gjort sig skyldig till allvarlig brottslighet eller annan misskötsamhet. Man kollar även om anknytningspersonen har gjort sig skyldig till allvarlig våldsbrott. Enligt förarbeten till lagen vore det stötande om myndigheterna lät en person bo med en våldsbrottsling om det föreligger en påtaglig risk för att bli utsatt för våld i hemmet.

Utifrån den information du har gett låter det som att det inte finns hinder för att bevilja uppehållstillstånd. Sverige ska erkänna och godta utländska äktenskap men det krävs att man kan visa att det föreligger ett civilrättsligt giltigt äktenskap.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga! Om du är i behov av mer hjälp är du välkommen att kontakta vår juristbyrå, http://lawline.se/contact

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare