Vad krävs för att få uppehållstillsånd vid giftermål?

Vad krävs för att få uppehållstillstånd. Jag är gift med en Thailändska sedan ett år tillbaka och vill hem henne till mej .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad krävs för att hon ska få uppehållstillstånd?

Ett krav är att du ska vara svensk medborgare eller ha permanent uppehållstillstånd. Hon räknas som utlänning då hon bor utanför EU. Uppehållstillstånd ska ges till en utlänning som är make till någon som bor i Sverige, 5 kap 3 § UtlL. Du måste kunna försörja er båda, och du ska också ha en bostad som har en tillräckligt bra standard och storlek, 9 § Begränsningslag.

När kan Migrationsverket vägra uppehållstillstånd?

På Migrationsverkets hemsida så står det att de kan vägra uppehållstillstånd om några av dessa krav är uppfyllda.

1. Om felaktiga uppgifter har lämnats med mening, eller om hon inte berättar något medvetet som är viktigt, 5 kap 17 a § 1 st p 1 UtlL.
2. Om giftermålet har ingåtts bara för att utlänningen ska få uppehållstillstånd, 5 kap 17 a § 1 st p 2.
3. Om utlänningen är ett hot mot allmän ordning och säkerhet, 5 kap 17 a § 1 st p 3.
4. Om makarna inte lever tillsammans och inte har någon avsikt till det, 5 kap 17 a § 2 st p 1.
5. Om någon av makarna redan är gift eller sambo med någon annan, 5 kap 17 a § 2 st p. 2.

Kom ihåg:

Det är väldigt viktigt att din fru ansöker i Thailand. En ansökan kan vägras om hon ansöker från Sverige. Hennes ansökan ska skickas och vara beviljad innan hennes resa, 5 kap 18 §.

Du får mer än gärna ställa en ny fråga om det är något som är oklart, och jag önskar dig lycka till och att allt går som planerat!

Med vänlig hälsning

Ajla VelicRådgivare