Vad krävs för att få tillverka alkoholdrycker avsedda för försäljning?

Vad är det som krävs för att få tillverka egen alkohol avsedd för försäljning till pub/restaurang?

Huvudsakligen intresserad av öl/vin men även sprit.

Finns det någon omständighet där man får sälja alkohol utanför servering, alltså till privat bruk?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att få tillverka alkoholdrycker avsedda för försäljning krävs tillstånd enligt 2 kap. alkohollagen. För sprit, vin och öl gäller att man måste godkännas som upplagshavare för sådana varor enligt lagen om alkoholskatt.

Eftersom du önskar tillverka alkohol som ska drickas, är det kraven i 9 § lagen om alkoholskatt som måste uppfyllas för att få tillstånd. Kraven är att du ska anses lämplig med hänsyn till dina ekonomiska förhållanden och övriga omständigheter samt att du har ett utrymme (anläggning, lokal eller liknande) där verksamheten med tillverkningen kan bedrivas. I bedömningen om ett visst utrymme kan godkännas eller inte tas hänsyn till var utrymmet är placerat, hur det är utformat och vad det ska användas till (se SKVFS 2013:12).

Ansökan om tillstånd gör du hos Skatteverket. Blankett för detta hittar du här. Du behöver även registrera anläggningen, vilket du gör hos Livsmedelsverket om du ska tillverka vin och/eller sprit och hos Miljö- och hälsoskyddskontoret om du ska tillverka öl och/eller importera alkoholdrycker (läs mer om detta här).

Du kan inte sälja alkoholdryckerna direkt för privat bruk, däremot kan du sälja genom att vara leverantör till exempelvis Systembolaget (även livsmedelsbutiker beroende på alkoholhalt) eller restauranger och liknande.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare