Vad krävs för att ett förskott på arv ska räknas som enskild egendom?

Hej ni på Lawline

Min fru och jag har skrivit ett testamente där det framgår att våra barns arv skall vara enskild egendom där make/maka inte skall äga giftorätt.

Vår son har fått ett förskott på arvet men vi skrev inget papper då att detta förskott skulle vara enskild egendom. Kan det som står i testamentet gälla även för förskottet trots avsaknaden av detta papper?

Om förskottet i stället betraktas som ett lån, måste det då finnas en daterad revers eller räcker det ett muntligt avtal?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad krävs för att ett förskott på arv ska räknas som enskild egendom?

För att ett en gåva (i ert fall ett förskott på arv) ska räknas som enskild egendom krävs att ni i samband med överlämnandet av gåvan har ställt som villkor att gåvan ska vara mottagarens enskilda egendom (7 kap. 2 § 1 st. 2 p. äktenskapsbalken). Det räcker alltså inte att villkoret framgår i efterhand, i ditt fall när testamentet ska verkställas. Eftersom gåvan redan har överlämnats går det alltså inte att i efterhand ställa nya villkor för gåvan. Förutsatt att din son inte har något äktenskapsförord kommer gåvan alltså att utgöra giftorättsgods.

Om förskottet istället betraktas som ett lån, vad krävs då?

Ett avtal om lån av pengar har inte några särskilda formkrav. Det är alltså tillräckligt att ni har ett muntligt avtal. I ert fall kan det dock bli problematiskt om det skulle uppstå en tvist vid en eventuell skilsmässa, där makarna inte är överens om huruvida förskottet utgjorde ett lån eller en gåva. Av det skälet är mitt råd att ni upprättar ett skriftligt avtal där det framgår att du har lämnat ett lån till din son.

Det kan finnas andra problem med ert upplägg som jag inte har belyst med hänsyn till att jag inte har tillgång till all information om er. Det kan därför vara en god idé att ni bokar en tid med en jurist som kan se till att er arvsfördelning blir exakt så som ni har tänkt er.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare