Vad krävs för att ett arvsavstående ska förhindra utmätning av arv?

Hej! Jag väntar ett ev arv från en släkting. Men problemet är att jag har skuldsanering och den är klar nästa år. Tycker det är synd att jag inte ska få del av pengarna som kommer. Kan jag ge dom till min dotter eller till min syster som också är arvtagare? Har levt på existens i många år pga att jag tog hand om min dotter som var handikappad och hon dog nyligen. Jag har tagit ut pension i förtid eftersom min dotter var handikappad och jag inte fick assistans. Nu lever jag under extsens och kan inte ens betala hyran osv, Min handikappade dotter hade också pension men låg så vi kunde alla fall betala hyra och räkningar, men nu blev jag ensam. Undrar vad jag kan göra föra att förbättra min situation. Tröttsamt att leva så länge på existens. Finns det enchans att jag kan lämna arvet till min andra dotter eller ge det till min syster som också är arvtagare. Synd om dessa pengar försvinner, Vet ej ännu om det är mycket, men oavsett om det är 10-50 000. Skulle jag behöva dom. Ev till nya möbler eller kunna spara och leva bättre?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gör ett arvsavstående
Det finns en möjlighet att göra ett arvsavstående för att skydda din rätt till arv från utmätning av Kronofogden. Arvsavstående är att du helt enkelt avstår från din rätt till arv till dina legala arvingar, vilket innebär att arvet istället kommer gå till dina arvingar enligt den lagenliga arvsordningen. Dvs, har du barn i livet är det dessa som kommer få din del av arvet.

Upprätta en avståendehandling
För att göra ett giltigt arvsavstående måste du innan arvskiftet upprätta en skriftlig avståendehandling där du bör skriva att du (med namn och personnummer) kommer avstå från din del av arvet från dödsboet efter den avlidne (med namn och personnummer) till förmån för dina legala arvingar och att du undertecknar denna med din namnunderskrift. Sedan måste dödsboet få en underrättelse om ditt arvsavstående för att det ska bli giltigt mot Kronofogden (se rättsfallet NJA 1993 s. 34).

Hur man gör en underrättelse
Dödsboet kan underrättas på olika sätt. Det ena är att arvsavståendehandlingen visas upp vid bouppteckningsförrättningen (mötet dit alla dödsbodelägare är kallade), där du begär att det tas med i bouppteckningen.

Men har förrättningsmötet redan ägt rum eller kommer det inte äga rum förrän efter en längre tid i framtiden, kan det vara bra att försöka göra arvsavståendet giltigt redan innan så att Kronofogden inte hinner före med utmätning. Om det har utsetts en boutredningsman eller testamentesexekutor, dvs personer som har utsetts till att ha hand om dödsboet, kan du skicka avståendehandlingen till dessa (19 kap. 1 § ärvdabalken). Finns det ingen boutredningsman eller testamentesexekutor ska du skicka handlingen till alla dödsbodelägare. Dödsbodelägare är de som har en arvsrätt efter din farbror och som därmed ska ärva honom (18 kap. 1 § ärvdabalken).

Det kan vara bra att av skicka avståendehandlingen med rekommenderat brev och spara kvittot på dessa, som kan fungera som bevisning att underrättelse om arvsavståendet skett innan Kronofogden hunnit ta ett eventuellt utmätningsbeslut.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare