FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/12/2021

Vad krävs för att en fullmakt ska vara giltig utomlands?

Kan man få fullmakt från sverige som funkar i ett annat land såsom Albanien där man har fullmakten som intygar att någon har juridisk rätt att agera i personens namn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag ska göra mitt absolut bästa för att svara på din fråga.

Vad krävs för att en fullmakt ska vara giltig i Sverige?

Fullmakter regleras i svensk rätt i avtalslagens 2 kap (2 kap AvtL). Det finns ing formkrav i svensk rätt för hur en fullmakt ska se ut. En fullmakt kan alltså vara både muntlig och skriftlig. Ur både bevissynpunkt och för tydlighetens skull kan det vara att föredra att ha en skriftlig fullmakt. Det bör tydligt framgå vem som är fullmaktsgivare och fullmäktig , information om fullmaktens omfattning och eventuellt dess giltighetstid samt underskrifter och datum.

Vid överlåtelse av fast egendom finns dock ett krav på att fullmakten ska vara skriftlig, jfr (27 § st. 2 AvtL)

Vad krävs för att en fullmakt ska vara giltig utomlands?

En svensk fullmakt är inte automatiskt giltig utomlands. Det beror helt på om det andra landet har något liknande avtal i sin rättsordning och vad kraven för att en sådan fullmakt ska vara giltig är. Jag kan tyvärr inte svara på vad som krävs för att en fullmakt ska vara giltig i Albanien. Eftersom att du vill att fullmakten ska vara giltig för att kunna företa rättshandlingar så är det Albaniens lag som är den tillämpliga lagen. Därför så är mitt råd att kontakta en lokal juristbyrå där för att ta reda på vad som krävs för att fullmakten ska vara giltig i Albanien.

Hoppas jag kunnat svara på din fråga! Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

My StenquistRådgivare