FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/02/2018

Vad krävs för att det ska vara fråga om bokföringsbrott och vad gäller ansvarsmässigt för en styrelseledamot respektive en revisor?

hej,

Jag undrar vilka rekvisit som ställs för bokföringsbrott? Gör det skillnad om man är styrelseledamot och revisor och begår bokföringsbrott??

Tex om jag som styrelseledamot i ett AB är ansvarig för fakturor och den löpande bokföringen, och lämnar in en årsredovisning med brister, lämnar vidare till revisorn, och revisorn är medveten om redovisningens brister men väljer ändå att redovisa det som den är, utan att göra anmärkningar, vilka påföljder kan jag som styrelseledamot riskera och vilka påföljder kan revisorn riskera?

tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om bokföringsbrott hittar du i 11 kap. 5§ Brottsbalken (BrB).

Vad krävs för att det ska vara fråga om bokföringsbrott?
För att det ska vara fråga om bokföringsbrott ska man för det första åsidosätta bokföringsskyldighet enligt Bokföringslagen. I 6 kap. 1§ Bokföringslagen framgår det att aktiebolag ska avsluta bokföringen med en årsredovisning varje räkenskapsår. Årsredovisningen ska upprättas och offentliggöras enligt de bestämmelser som finns i Årsredovisningslagen. Exempel på åsidosättande av bokföringsskyldigheten kan vara att inte göra nödvändiga noteringar, att ta in felaktiga uppgifter såsom att ta upp en icke-existerande skuld m.m.

Det krävs dessutom att rörelsens förlopp eller ekonomiska resultat eller ställning inte i huvudsak kan bedömas med ledning av bokföringen. Brister i årsredovisningen kan i allmänhet göra det svårt att kontrollera aktiebolagets rörelseförlopp och ekonomiska resultat under räkenskapsåret på ett riktigt sätt, så att det är troligt att det här rekvisitet är uppfyllt. Självklart beror det också på vilka brister som finns i årsredovisningen, vilket jag tyvärr har svårt att säga något om utan att ha mer detaljer i frågan. Tekniska brister och andra småfel utgör som huvudregel inte bokföringsbrott. Som en enkel riktlinje kan man tänka sig att om det kräver en ingående utredning och stor granskning av bokföringen för att de verkliga förhållandena inom företaget ska framgå så finns det brister i bokföringen.

Det sista som krävs är att gärningen ska ha utförts antingen uppsåtligen eller av oaktsamhet. Med andra ord ska bokföringsbrottet ha begåtts antingen med flit och vetskap om vad man gjorde för något eller av oförsiktighet/vårdslöshet så att man borde ha insett att man gjorde fel.

Vad gäller för dig som styrelseledamot?
Ansvaret för bokföringen i ett aktiebolag är fördelat mellan styrelsen och eventuell VD på det sätt som sägs i Aktiebolagslagen (ABL) 8 kap. 4§ och 29§. I korthet har både en eventuell VD och styrelsen skyldighet att se till att bokföringen sköts. Du har, som en del av styrelsen, ansvar för företagets bokföring. Är det fråga om bokföringsbrott är du alltså ansvarig som en del av styrelsen och kan dömas för brott.

Vad gäller för revisorn?
Vad det skulle kunna bli fråga om för revisorns del är medverkan till bokföringsbrott enligt 11 kap. 5§ och 23 kap. 4§ BrB. Upprättande av en revisionsberättelse och granskningen av årsredovisningen (bokföringen) ingår dock inte i bokföringsskyldigheten. Bokföringsbrottet ses som fullbordat och avslutat så fort årsredovisningen är upprättad och klar och därför blir det inte fråga om ansvar (brott) för revisorn för räkenskapsåret årsredovisningen gäller eftersom hen bara granskar det som är färdigt. Det kan däremot bli fråga om medverkan till ett nytt bokföringsbrott för det kommande räkenskapsåret eftersom hen kan ha gjort sig skyldig till att felaktiga värden används för det nya året. Det här framgår av rättspraxis (tidigare domar) från Högsta domstolen, se t.ex. NJA 1988 s. 383 och NJA 2009 s. 3.

Vad kan det vara fråga om för påföljder (straff) vid bokföringsbrott?
Bedömningen av brott och påföljder är upp till domstolen att bestämma i varje enskilt fall. Det är därför svårt att säga hur de skulle döma om åklagaren skulle välja att väcka åtal, särskilt utan att ha alla omständigheter. Rent allmänt kan sägas att det finns tre olika svårighetsgrader av bokföringsbrott; ringa brott, brott av normalgraden och grovt brott. För ringa brott kan det vara fråga om böter, medan normalgraden och grovt brott har fängelse som påföljd i straffskalan. Vad domstolen brukar ta hänsyn till i bedömningen av brottet är bl.a. om det har varit fråga om stora belopp och om brottet begåtts systematiskt som ett led i en brottslig verksamhet. Fängelse ska i princip användas som sista utväg så även om det ingår i straffskalan kan det bli fråga om andra påföljder såsom villkorlig dom eller skyddstillsyn.

Övrigt
Rättas felen i god tid finns det bra chans att undvika bokföringsbrott så gör det om möjligheten fortfarande finns. Det kan också vara till fördel i domstolens påföljdsbedömning om det skulle vara fråga om brott och åtal, eftersom det ses som positivt att försöka begränsa skada och verkningar som uppkommit av brottet.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare