Vad krävs för att det ska vara förskott på arv och inte?

Min mamma har två barn, jag och min bror! Min bror är inte i livet men har tre barn. Min mamma har ingen kontakt med dessa barnbarn i dag! Dom vill inte ha någon kontakt alls. Hon vill nu ge mej en liten summa pengar och hur blir det då när hon går bort!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Ärvdabalken.

Vilka regler blir tillämpliga?

Eftersom din bror har avlidit kommer hans barn trädda i hans ställe enligt istadarätten som framgår av 2 kap. 1§ ÄrvB. Det blir därför avgörande hur stor gåvan är.  Av din fråga framgår vidare så att din mor vill ge dig en summa pengar. Beroende på summans storlek och om den klassas som en sedvanlig gåva eller inte kan den räknas som förskott på arv (6 kap. 1-2§§ ÄrvB).

För den situation att det inte är en vanlig gåva

För en sådan situation kommer förskottet att räknas av ditt arv som en presumtion (6 kap. 1§ ÄrvB). Vill din mor inte att så ska vara fallet kan hon t.ex. i ett gåvobrev föreskriva att summan inte ska räknas av som förskott (6 kap. 1§ 1 st. ÄrvB). Att det görs i ett gåvobrev eller i ett testamente är enklast ur ett eventuellt bevishänseende men viljeförklaringar om att avräkning inte ska ske behöver inte ha viss form (NJA 1941 s.708).

För den situationen att det är en vanlig gåva

Är så fallet kommer det inte på fråga om någon avräkning som förskott. För att så ska vara fallet ska dock inte gåvan stå i missförhållande till givarens (din mors) villkor. Med det menas att arvlåtaren inte ska visat en frikostighet till någon av bröstarvingarna/ arvingarna som uppenbarligen gått utöver hans eller hennes ekonomiska förhållanden.

Sammanfattningsvis

Är gåvan tillräckligt stor kommer den att räknas som förskott på arv om inte din mor anger något annat i ex. ett gåvobrev. Är gåvan dock liten (sedvanlig) kommer den automatiskt att inte räknas som förskott och därmed inte räknas av i framtiden från ditt arv. Jag brukar säga att det alltid är bättre att ha ett gåvobrev som anger att det inte är ett förskott eftersom det är säkrare.

Din brors barn kommer således att ärva hans del enligt Istadarättens bestämmelser.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att hör av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare