Vad krävs för att det ska räknas som våldtäkt?

Hej! Min kompis har precis fått veta att han har anmälts för en våldtäkt efter en händelse i mitten av januari. Han var på en fest, blev full och på tåget smekte han en tjej som han är bekant till och som tog samma tåg hem i underlivet. Han uppfattade interaktionen som fullständigt frivillig från bådas sida, och säger att hon var lite klängig och även tog lite på honom, men utanför kläderna. Han menar också att hon inte sa nej eller försökte putta bort honom eller något sådant, och inget våld eller hot hände. De var båda fulla, men han menar att hon kunde gå själv etc, och därför tänker jag att hennes berusning inte borde kunnas ses som att hon befann sig i en särskilt utsatt situation. Två andra kompisar var också där, och även om de var fulla anser han att de var vid tillräckligt god sinnesnärvaro för att säga ifrån om de såg att han våldförde sig på henne. Dock vet han ej hur uppmärksamma de var på vad som pågick mellan honom och tjejen. Han är väldigt förvånad att hon anmält honom, och är väldigt ledsen över att hon uppfattade det som en våldtäkt, och därmed har valt att ta detta steg.

Jag är väldigt orolig för honom och för att det här misstaget ska förstöra hans liv, så nu undrar jag: hur ser ni på möjligheten att detta går till rättegång, och om det gör det, att han blir dömd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Om jag förstår din fråga rätt så undrar du ifall din väns agerande kan klassa som en våldtäkt. Du undrar även ifall anmälan kan leda till åtal och ifall han isåfall kan bli dömd. Din fråga handlar om straffrätt och jag kommer i mitt svar utgå ifrån brottsbalken (BrB) , rättegångsbalken (RB) och förarbeten till 6 kap. BrB.

Vad är en våldtäkt enligt lag?
För brottmål gäller täckningsprincipen vilket innebär att samtliga objektiva och subjektiva rekvisit i en paragraf måste vara uppfyllda för att döma någon för brottet. Just för våldtäktsbrottet fordras det som subjektivt rekvisit att den misstänkte har begått handlingen med uppsåt, dvs med avsikt till det, se 6 kap. 1 § BrB i kombination med 1 kap. 2 § BrB. När det kommer till de objektiva rekvisiten i paragrafen så gäller följande. Den som genom 1. misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning 2. tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag. Det krävs alltså inte verkligt våld utan det kan handla om hot. Hotet behöver inte vara uttryckligt utan kan istället handla om att den misstänkte utnyttjar en situation som för den utsatta framstår som hotande. Det behöver inte heller handla om faktiskt vaginalt samlag utan kan vara en handling jämförlig med samlag. Ett exempel på sådan handling är oralt eller analt samlag. Även införande av föremål eller fingrar har ansetts uppfylla kravet på handling jämförlig med samlag

Samma sak gäller din vän med den utsatta 1. genomför en sexuell handling som är jämförlig med samlag genom att 2. otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Att hon inte sa nej, eller försökte putta bort honom ställs inte som krav i lagen, det kan således trots hennes passiva agerande vara en våldtäkt. Det krävs heller inget våld från din vän, den misstänktes sida. De två andra kompisarna som var närvarande på platsen kommer med stor sannolikhet få vittna om det blir en rättegång eller bli hörda i förhör innan. Detta om de inte har varit medverkande till gärningen, 36 kap. 1 § 2 stycket RB.

Särskilt utsatt situation
Begreppet ändrades från "hjälplöst tillstånd" år 2013. Detta medförde att allt fler situationer omfattades i praktiken. Det skulle enligt förarbeten bli tydligare att ett passivt agerande av den utsatta kunde räknas som ett våldtäktsbott, se Prop. 2012/13:111. Där framgår också att "Karaktäristiskt för en särskilt utsatt situation är att offret har klart begränsade möjligheter att freda sin sexuella integritet och undgå ett övergrepp. Bedömningen av om ett offer befinner sig i en särskilt utsatt situation bör grundas på situationen i dess helhet.".

Bevisning
När det handlar om brottmål är bevisbördan högt ställt i jämförelse med civilrättsliga mål. Nu handlar det om ett brottmål och då ska det ligga bortom rimligt tvivel att din vän har begått gärningen där samtliga rekvisit är uppfyllda, däribland ha haft uppsåt. Det är rättens uppgift att avgöra vad som är bevisat i målet efter en samvetsgrann prövning av allt som förekommit under huvudförhandlingen, 35 kap. 1 § 1 stycket RB.

Kommer det leda till rättegång?
Från att en anmälan görs tills att åtal ev. väcks sker en förundersökning. Inom ramen för förundersökningen görs en del förhör med relevanta personer och bevis samlas. Allt som ska ligga till grund för huvudförhandlingen tas fram i detta stadie. För att det ska kunna gå till rättegång krävs att bevisningen är så stark att åtal kan komma att leda till en fällande dom. Denna bedömning gör åklagaren som i sitt yrke har en skyldighet att arbeta objektivt. Det innebär att åklagaren både ska lyfta omständigheter som talar för och omständigheter som talar emot att den misstänkte har begått brottet.

Sammanfattning
Ifall åklagaren väljer att väcka åtal eller inte kan jag inte besvara på. Det är en del olika omständigheter som ska undersökas i förundersökningen innan ett sådant beslut fattas. Om tillräckliga bevis finns för att konstatera att det är ställt bortom rimligt tvivel att din vän utförde en våldtäkt bör han dömas.

Hoppas att det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare