FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN28/11/2018

Vad krävs för att bli beviljad CSN igen efter oavslutad kurs?

Mellan januari och maj 2018 läste jag en juridisk introduktionskurs på distans och halvfart som var på 15 högskolepoäng. Av dem 15 poängen klarade jag av 6 högskolepoäng innan jag gjorde ett avbrott. Avbrottet gjorde jag i början av maj, och jag fick min sista studiestödutbetalning den 25 maj på 718 kronor. Jag glömde att anmäla detta avbrott till CSN, men detta misstag har jag först insett nu i november. När jag gjorde studieavbrottet i maj var jag sjuk, men jag gick varken till läkaren eller har ett intyg på detta. Jag vill nu till våren 2019 läsa ett nytt program på universitetet och jag vill söka både studiestöd och studielån. Jag är medveten om att jag inte har klarat tillräckligt många högskolepoäng för att söka studiemedel denna kommande termin. Planen är läsa poängen som fattas på det nya programmet. Men jag undrar om jag kan söka studiemedel på nytt efter ett år? Vad kommer att hända då jag inte anmält mitt studieavbrott på flera månader och ändå fått en inbetalning den 25 maj på 718 kronor? Kommer CSN att kräva återkrav på pengarna? Och om de gör det, får jag ändå söka studiemedel på nytt? Jag ska studera i 5 år och jag vill veta om det finns en chans att jag får studiemedel någon gång under hela min studieperiod. Jag har begått ett misstag och jag vill veta om det finns en utväg.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer dela upp mitt svar i två delar. Först går jag igenom vad som gäller med återkravet och därefter vad som gäller för studieresultaten.

Återkravet

Om det visar sig att du fått för mycket pengar utbetalda i maj, kommer du få ett återkrav för studiemedlet som du mottog efter ditt studieavbrott i början av maj. Du måste även betala ränta (2,30 %) och en expeditionsavgift (100 kr). Efter att du betalat hela återkravet har du rätt till studiemedel som tidigare. Du kan läsa mer om återkrav här på CSN:s hemsida. Mitt råd är att du ringer CSN för att ta reda på om du har en summa som du behöver betala tillbaka.

Studieresultaten

Gällande studieresultaten behöver man ha avklarat 75 % av det antal högskolepoäng (hp) som man sökte studiemedel för. Om man inte studerat tidigare är dock kravet 62,5 % under de två första terminerna med studiemedel. Du kan läsa mer om kraven på studieresultat här på CSN:s hemsida.

Ovanstående innebär alltså att:

- Om du hade studerat två terminer eller mer innan du läste den juridiska översiktskursen ska du ha 11 hp (CSN avrundar nedåt) inrapporterade innan du kan få studiemedel igen. Har du redan klarat 6 hp saknar du alltså 5 hp.

- Om du inte hade studerat två terminer eller mer innan du läste den juridiska översiktskursen ska du ha 9 hp inrapporterade innan du kan få studiemedel igen. Har du redan klarat 6 hp saknar du alltså 3 hp.

Poängen kan komma från vilken kurs som helst. Så fort du har fått totalt 11 hp eller 9 hp avklarade och inrapporterade uppfyller du kravet. Du kan alltså söka studiemedel (både bidrag och lån) redan efter första delkursen av kursen som du läser på ditt program i vår.

Notera dock att kravet kan vara t.o.m. något lägre i ditt fall. Det beror på hur mycket som var kvar av kursen när du gjorde ditt avbrott i början av maj. Om det exempelvis var fyra veckor halvtid kvar av kursen (vilket motsvarar 3 hp) när du gjorde avbrottet blir studieresultatskravet 75 % eller 62,5 % av 12 hp. I så fall räcker 9 hp eller 7,5 hp för att du ska uppfylla kravet och då saknar du i dagsläget 3 hp eller 1,5 hp. För att veta exakt är mitt råd att du ringer CSN och frågar hur många poäng du behöver.

Vad du ska göra för att få CSN igen:

Sammanfattningsvis behöver du alltså inte oroa dig för att inte få CSN igen under din studietid. Det du bör göra är att: (i) kontakta CSN för att få reda på om det finns ett återkrav, (ii) betala återkravet, (iii) avklara det antal högskolepoäng du behöver för att uppnå kravet på 75 % eller 62,5 % av de högskolepoäng du läste och fick CSN för. Därefter kommer du att kunna få din ansökan beviljad.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid fler frågor eller om något är oklart.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare