FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag03/02/2022

Vad krävs av IVO för att starta ett AB?

Hej! Jag tänkte fråga angående min son, han är handikappad och är 27 år. Han har en egen anställning för assistenter från 2016 till nu. Men nu vill jag ta över ansvaret och starta ett eget företag ( d.v.s AB firma ). Jag har jobbat med min son sedan födelse och har hjälp han för administration. Kan ni tolka IVO:s regler om jag får starta AB firma även fast jag inte har gått ekonomi linjen?

M.V.H

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över vad Inspektionen för vård och omsorg (IVO) kräver för att du ska få starta ett aktiebolag med syftet att ta hand om din son med funktionshinder. Mer specifikt förstår jag det som att du undrar om det krävs att du har studerat till ekonom för att du ska få starta ett sådant aktiebolag. Det korta svaret är att det inte krävs att du har studerat till ekonom för att få starta ett sådant aktiebolag, men det krävs bl.a. en viss grad av insikt i de ekonomiska regelverk som styr associationsformen aktiebolag. I det följande går jag mer i detalj igenom vilka krav som lagen ställer på dig för att du ska få bedriva den önskade typen av verksamhet.

Reglerna om vad som krävs för att få driva ett aktiebolag med det syfte som du önskar göra återfinns främst i socialtjänstlagen (hädanefter förkortad SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (hädanefter förkortad LSS).

Kravet på insikt i de föreskrifter som gäller för verksamheten

För att få tillstånd att bedriva ett aktiebolag på det sättet som du önskar krävs det först och främst att bolaget har insikt i de föreskrifter som gäller för verksamheten. (23 § 2 st. LSS jfr 7 kap. 2 § 2 st. SoL)

Kravet innebär inte att du själv ska besitta den insikt som krävs, utan IVO gör en sammantagen prövning av aktiebolagets ägare och ledning. Man brukar prata om att personernas gemensamma "kunskapsbank" ska vara tillräcklig. De personer man då syftar på är:

1. den verkställande direktören och andra som genom en ledande ställning eller på annat sätt har ett bestämmande inflytande över verksamheten,

2. styrelseledamöter och styrelsesuppleanter,

3. personer som genom ett direkt eller indirekt ägande har ett väsentligt inflytande över verksamheten.

Den insikt som dessa personer i aktiebolaget sammantaget måste besitta kan delas upp i tre stycken kategorier:

1. Insikt i regler för verksamheten

Först och främst krävs det att dessa personer tillsammans har en insikt i de lagar och regler som gäller för verksamheten. Det innebär i huvudsak att de gemensamt ska besitta kunskap om regelverken SoL och LSS.

2. Kunskap om arbetsrättsliga och arbetsmiljörättsliga regler

För det andra krävs det att personerna gemensamt har kunskap om arbetsrättsliga och arbetsmiljörättsliga regler.

3. Kunskap om ekonomiska regelverk

För det tredje krävs det att personerna gemensamt har kunskap om de ekonomiska regelverk som styr aktiebolaget. I huvudsak syftar man på att det ska finnas en insikt om reglerna i årsredovisningslagen och aktiebolagslagen.

När IVO gör bedömningen av om denna kunskap finns betraktar de som sagt den sammantagna insikten hos företrädarna för aktiebolagets. Insikten kan företrädarna ha skaffat sig genom utbildning eller erfarenhet. Lagen ställer alltså inga krav på några specifika utbildningar, men man måste på något sätt kunna bevisa att man besitter den insikt som krävs. Det kan exempelvis ske genom att uppvisande av tjänsteintyg, kursintyg eller examensbevis.

Kravet på lämplighet

Utöver insiktskravet krävs det också att var och en av personerna som företräder aktiebolaget i övrigt ska bedömas vara lämpliga. (23 § 3 st. LSS jfr 7 kap. 2 § 3 st. SoL)

Vid lämplighetsprövningen beaktar IVO om personerna var för sig har viljan och förmågan att fullgöra sina skyldigheter mot det allmänna, laglydnad i övrigt och andra omständigheter av betydelse.

I bedömningen prövar IVO bl.a. personernas ekonomiska skötsamhet, d.v.s. om de skött redovisning, betalning av skatter och arbetsgivaravgifter m.m. eller om de exempelvis varit föremål för konkurs eller näringsförbud.

Vidare tar IVO även hänsyn till om någon av personerna har gjort sig skyldig till brottslighet av förmögenhetsrättslig karaktär. Även t.ex. begångna vålds- och sexualbrott kan vägas in vid prövningen. Dock ska inte enbart den omständigheten att en person har dömts för ett brott per automatik innebära att lämplighetskravet inte anses uppfyllt.

Lämplighetsprövningen innebär att IVO kommer hämta in uppgifter från myndigheter såsom Kronofogden, Skatteverket och Bolagsverket men även Polisens belastningsregister.

Kravet på tillräckliga ekonomiska förutsättningar

Slutligen ställer lagen ett krav på att den som söker tillstånd att bedriva en sådan verksamhet som du önskar bedriva har de ekonomiska förutsättningar som följer av de föreskrifter som gäller för verksamheten. (23a § LSS jfr 7 kap. 2 § 4 st. SoL)

Detta krav innebär att verksamheten ska bedrivas på ett sätt som gör att den bär sina kostnader och att det finns ett ekonomiskt utrymme för nödvändiga investeringar. Med andra ord ska man inte behöva riskera stänga verksamheten.

Sammanfattning och råd

Sammanfattningsvis så krävs det alltså inte att du har någon speciell utbildning för att få driva ett sådant aktiebolag som du önskar. Det är emellertid ingen tvekan om att viss utbildning på området skulle hjälpa dig kunna bevisa för IVO att du har den insikt som krävs för att få bedriva den önskade verksamheten. Men om du inte har någon utbildning på området kan du alltid bevisa din och dina andra eventuella företrädare för bolagets erfarenhetskompetens genom exempelvis tjänsteintyg.

Vidare är det inte du själv som behöver uppvisa kravet på insikt. Utan det är samtliga eventuella företrädare som tillsammans ska visa på sådan insikt.

Utöver kravet på insikt ska även noteras att IVO dessutom prövar om företrädarna för verksamheten är lämpliga för att bedriva den samt om verksamheten har de ekonomiska förutsättningar som krävs.

Tyvärr kan jag inte svara mer ingående på om du uppfyller de ovan nämnda kraven eller inte då jag inte har tillgång till tillräckligt mycket information om dig och de eventuella andra företrädarna för bolaget. Men förhoppningsvis kan min redogörelse ge dig vägledning i frågan så att du själv kan göra kvalificerad avvägning.

Med det sagt så är du välkommen att höra av dig till mig på min mailadress (angiven nedan) om du har fler funderingar på området. Annars rekommenderar jag dig att även ta en titt på IVO:s hemsida som du hittar här och eventuellt även ta kontakt med dem för ytterligare vägledning i frågan (IVO:s kontaktuppgifter hittar du här).

Avslutande ord:

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. För det fallet att du i efterhand kommer på några följdfrågor eller om du kanske upplever det som att jag har missförstått någonting i din fråga, är du varmt välkommen att höra av dig till mig på fredrik.nygren@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare