Vad kostar rättegången för ett förenklat tvistemål?

Hej vad kostar en rättegång i tvistemål gällande skadestånd 4000kr? Häls Tomas.

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som gäller för tvistemål där förlikning i saken är tillåten och där tvisteföremålet avser ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 24 150 kr för 2022) eller mindre utgör ett s.k. förenklat tvistemål (se 1:3 d Rättegångsbalken, RB). I ditt fall är det omtvistade beloppet 4000 kr, och ditt ärende hamnar därför inom denna kategori. För dessa mål betalar man en lägre ansökningsavgift på 900 kr.

Skillnaden mellan ett normalt tvistemål och ett förenklat är bland annat att det bara finns en lagfaren domare som dömer, istället för tre, och den parten som förlorar målet har ett begränsat ansvar för vinnarens rättegångskostnader. Tanken bakom denna konstruktion är bland annat att det inte är tänkt att ombud ska behövas i mål om så låga värden. Om man uppställer en kostnadskalkyl som överensstämmer med vad den vinnande parten kan få ersättning för av den förlorande parten omfattar det bland annat (se 18:8a RB): 1. Ansökningsavgift på 900 kr, 2. Juridisk rådgivning för en timme på ca 1700 kr, 3. Resa till och från domstolen ca 400 kr. Totalt: 3000 kr. Dvs vardera parten betalar ca 3000kr, och den vinnande parten torde kunna få ersättning av den förlorande parten för detta belopp.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare