FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/12/2020

Vad kostar det att starta ett AB?

Hej jag undrar hur mycket det kostar mig att starta ett AB, är det 50 000 eller 25 000?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att starta ett aktiebolag krävs det att man har ett aktiekapital på minst 25 000 kr, enligt 1 kapitlet 5 § aktiebolagslagen. Aktiekapitalet kan betalas antingen med pengar eller med egendom(s.k. apportegendom).

Vänligen,

Siva ArifRådgivare