FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/06/2021

Vad kostar det att anställa en advokat?

Vad kostar det, att få hjälp av en jurist/advokat en timme med administrativa avgifter inkluderat i priset , i Sverige idag, som medelpris.

Fredrik Swanström

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Detta svar kommer vara väldigt generellt då jag inte vet något specifikt om dina behov eller om vad du behöver en advokat/jurist till.

Priset ska vara skäligt. Det finns inte någon fast prislista för advokattjänster utan en advokat väger in en mängd olika faktorer vid prissättningen, bland annat hur lång tid ärendet kommer att ta och hur komplicerat det är samt hur skicklig advokaten är. Enligt de vägledande reglerna för god advokatsed ska det arvode en advokat sätter vara skäligt. Det betyder förenklat att en advokat inte får ta ut ett pris som är oskäligt med hänsyn till arbetet som ska göras. Här kan du läsa mer om detta.

Det är väldigt svårt att säga exakt vad en advokat kommer att kosta i timmen. Det kan kosta 1500 – 2500 kr men det kan även kosta så mycket som 6000 kr i timmen.

Försäkring. Om du ska anställa en advokat bör du kolla om du har ett rättsskydd inkluderat i din hemförsäkring och på så sätt kan få hjälp med advokatkostnaderna.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen,

Adam StannervikRådgivare