Vad kommer hända när Begränsningslagen upphör att gälla?

Hej!

Jag har tidigare jobbat som flyktingsamordnare men är nu pensionär. Jag hjälper mina tidigare klienter och har hamnat i ett ekorrhjul. Alla får avslag på sina ansökningar om familjeåterföreningar och alla får snabba beslut. Min fråga är om det beror på den tillfälliga lagen och att man vill ge avslag till alla för att förhindra att familjerna ska få återförenas.

Min uppgift i nuläget har blivit att lämna negativa beslut, be dem att försöka glömma familjen, sluta skicka pengar till deras uppehälle och be dem att gå vidare. Kommer det att bli någon skillnad efter 29/6 så att man ska vänta och göra nya ansökningar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

År 2016 infördes den så kallade begränsningslagen (BegrL) som begränsade möjligheterna till familjeåterförening. Lagen gäller fram till och med den 19 juli i år och vad som händer efter det är än så länge oklart. Det är upp till riksdagen om de vill förlänga lagen och om de i sådana fall vill ändra innehållet i den.

Varför får de avslag på ansökan om familjeåterförening?

Nu framgår det inte varför dina tidigare klienter får avslag på ansökan om familjeåterförening, men jag misstänker att det i många fall beror på att personerna som är i Sverige har fått statusen alternativt skyddsbehövande istället för flykting. Ifall man fått statusen alternativt skyddsbehövande är möjligheterna till familjeåterförening i nuläget mycket små. Du kan läsa mer om detta och vad som krävs för att ha rätt till familjeåterförening på migrationsverkets hemsida, se här. Det har pratats om att riksdagen eventuellt ska utvidga möjligheterna till familjeåterförening för de som är alternativt skyddsbehövande när lagen går ut i år, men om detta faktiskt kommer göras vet vi inte ännu.

Sammanfattningsvis kan man säga att BegrL begränsade möjligheterna till familjeåterförening i Sverige och speciellt för de som är alternativt skyddsbehövande. BegrL går ut den 19 juli i år och vad som kommer hända därefter är fortfarande oklart.

Hoppas du fått bättre förståelse för hur den nuvarande situationen ser ut! Ifall du skulle ha övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare